
Läget i handeln - årets branschrapport
Årets rapport innehåller en översikt av de senaste handelstrenderna samt intervjuer med handelsföretag och personer kopplade till handeln. Därutöver finns även en prognos fram till 2035 kring detaljhandelns utveckling.
E-handelns utveckling under de senaste decennierna visar inga tecken på att avta. Enligt prognoser i Svensk Handels rapport ”Läget i handeln” kommer e-handeln att utgöra mellan 24 och 29 procent av den totala försäljningen i detaljhandeln 2035.
Den totala detaljhandeln bedöms växa med 2,3 procent per år fram till 2035, där sällanköpsvaruhandeln väntas växa med 3,6 procent per år och dagligvaruhandeln med 0,5 procent per år. Prognosen över dagligvaruhandelns svaga tillväxt förklaras av att befolkningen bedöms växa långsamt framöver.
Rapporten visar att den svenska lågprishandeln är här för att stanna. En ihärdig lågkonjunktur har medfört att konsumenterna blivit alltmer prismedvetna, vilket bekräftas av att 94 procent av svenskarna handlade lågpris någon gång under 2024 och att i snitt 60 lågprisköp gjordes per konsument under året.
Men det är inte bara den svenska lågprishandeln som har ökat i takt med att lågkonjunkturen tog fart. Så gjorde även inköpen från onlineplattformar från tredje land, särskilt från Temu och Shein. ”Läget i handeln” visar att nära var femte svensk i åldern 20–69 år handlar något från Temu eller Shein varje månad.