Hoppa till innehåll

Att inflationen sjunker, samtidigt som alltmer pekar på att räntetoppen är nådd, medför att den svenska handeln inleder 2024 aningen mer hoppfullt. Ökningar noteras inom såväl butikshandel och e-handel som partihandel. Detta visar Svensk Handels Handelsbarometer för januari 2024.

handelsbarometern-januari-2024.png

Trots mer positiva tongångar befinner sig fortsatt samtliga delsegment under det neutrala värdet hundra. Detta innebär att framtidsförväntningarna bland svenska handlare fortsatt är pessimistiska kring kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet samt försäljning. Men månadens siffror är efterlängtade för en bransch som inte saknat utmaningar.

Vi är otroligt glada över att kunna presentera förhållandevis kraftiga ökningar av svenska handlares framtidsförväntningar. Branschen har varit extremt hårt ansatt, och lär så förbli ett tag framöver. Men månadens siffror visar på att det finns ett ljus i slutet av tunneln.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

Sällanköpsvaruhandelns framtidsförväntningar lyfter butikshandeln

Butikshandeln har länge vittnat om ett något mindre kundflöde kombinerat med att kunderna konsumerar något mindre. I månadens Handelsbarometer står dock delsegmentet för ett rejält uppsving. En ökning med 5,3 enheter medför att månadens indikatorvärde landar på 80,8. Framför allt är det sällanköpsvaruhandeln, alltså handel med varor som inte ingår i dagligvaruhandeln, som står för den största delen av ökningen.

Butikshandelns utmaningar kan inte enbart härledas till vikande konsumtion. Ytterligare faktorer, så som hyreshöjningar på över 18 procent på två år, har för många inneburit ett akut läge. När vi nu ser hur inflationen sjunker, samtidigt som allt fler ser räntesänkningar som nära förestående, stiger också framtidsförväntningarna. Det är väldigt efterlängtat.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

E-handeln inleder året starkt

Slutet av 2023 var för många e-handlare dystert. Julhandeln till trots så blev det påtagligt att omsättningen minskat rejält jämfört med bara ett år sedan. Ett tydligt tecken på att det ansträngda läget medför mindre konsumtion. Men likt inom butikshandeln är förväntningarna på sjunkande inflation och räntesänkningar en drivande faktor i att delsegmentet ökar med 6,2 enheter, vilket innebär ett indikatorvärde på 88,3.

Givet att avslutningen på 2023 inte blev fullt lika lyckad som stora delar av e-handeln hade hoppats på, är det ett styrkebesked att så pass många ändå tror på något bättre tider framöver. Det är dock viktigt att poängtera att det kommer ta tid för eventuella räntesänkningar att få effekt på hushållens ekonomi, vilket innebär att de tuffa tiderna fortsatt kommer hålla i sig.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.