Hoppa till innehåll

Tron på högre försäljning under sommarmånaderna gör att framtidsutsikterna för butiks- och e-handeln steg under juli månad. Ökningarna sker dock från låga nivåer och framtidsutsikterna är alltjämt pessimistiska. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juli månad.

gagata.jpg

Sommar och semesterfiranden ger handeln en nödvändig skjuts

Månadens resultat innebär att svenska handlare haft en negativ syn på kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda och verksamhetens lönsamhet 14 månader i följd, vilket främst beror på den höga inflationen, konsumenternas försvagade köpkraft och företagens egna inköpskostnader.

Sommarhandeln är en viktig period för hela handeln. Ökad turism från såväl svenska som utländska turister till följd av en svag krona gör att besöken i landets butiker blir fler. De positiva signaler vi nu får är ytterst välkomna efter det stålbad som handeln förvisso fortfarande genomgår.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

Semester och ökad turism gynnar en hårt ansatt butikshandel

Många butikshandlare runt om i landet ser fram emot semestertider, då kundflödet ofta ökar till följd av ökad turism. Denna positiva effekt märks av i månadens mätning, indikatorvärdet ökar med 2,2 enheter vilket gör att månadens resultat landar på 80,0.

Butiker runt om i landet har i över ett års tid märkt av ett minskat kundflöde, högre inköpspriser och dessutom chockhöjningar av butikshyror. Vi gläds verkligen åt att vi nu börjar höra något mer positiva tongångar och vi hoppas att dessa består framåt hösten och vintern, för annars riskerar fler butiker att behöva stänga igen.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

Partihandeln backar – svag krona främsta anledningen

Till skillnad från butiks- och e-handeln, som ökar i månadens mätning, går partihandeln i motsatt riktning och backar med 2,8 enheter, vilket gör att partihandelns indikatorvärde faller tillbaka till 80,8. Det största orosmolnet är den väldigt svaga kronan, vilket skapar stora problem för en bransch som främst handlar i dollar och euro.

Partihandeln hamnar ofta lite i skymundan när de tuffa ekonomiska tiderna kommer på tal, vilket är underligt. Det är en extremt viktig delbransch inom handeln och det är också den som ser störst farhågor med att kronan är så pass svag. Likt Riksbanken är vi väldigt oroliga för det läge vi nu befinner oss i, och vilka effekter det kan tänkas ge.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.