Hoppa till innehåll

Under årets Retail Awards, galan som Svensk Handel arrangerade för sextonde året i rad den 8 maj, delades priser ut i nio kategorier. En av dem var Årets tillväxtbolag där de tre finalisterna var lyxmodemärket Toteme, träningsklädernas mästare aim’n och Gårdssällskapet som levererar ekologiskt kött hem till sina kunder. Vinnare blev Gårdssällskapet.

gardssallskapet-1.jpg
Gårdssällskapet och kategorisponsorn Walley

Att välja mellan finalisterna var som vanligt ett svårt arbete för juryn, och att bara ta sig till final i just kategorin tillväxtbolag när branschen i stort har det tufft är en fjäder i hatten för vem som helst. Det var ett mycket glatt och lätt överraskat gäng från Gårdssällskapet som fick gå upp på scenen på anrika Nalen för att ta emot utmärkelsen. Att företaget inte förväntat sig att vinna framgår tydligt när vi talar med dem efteråt.

Vi kunde inte vara mer stolta, ett år som det här, att vinna priset som årets tillväxtbolag.   Tacksamheten vi känner för våra lojala kunder, som trots tuffa tider fortsätter att köpa vårt högkvalitativa och schyssta kött från svenska ekogårdar vet nästan inga gränser.
Malin Renman
stolt vd för Gårdssällskapet

Gårdssällskapets grundare är barndomskamrater från Jämtland som var vana från uppväxten att familjerna ofta handlade kött direkt från en närliggande gård, där de visste att djuren hade haft det bra. Det är därifrån affärsidén kommer - att fler ska få tillgång till bra kött direkt från gården, smakrikt kött från välmående djur uppfödda av bönder man litar på.  

När de grundade Gårdssällskapet var det för att erbjuda ett alternativ till konventionellt producerat kött och de började sälja färdigstyckat kött direkt från en lokal bonde. Från det första samarbetet har de nu ett nätverk av samarbetande gårdar och slakterier. 

Priset stärker oss i vår övertygelse om att vara personliga och jordnära verkligen spelar roll.
Malin Renman
vd Gårdssällskapet

Juryns motivering till varför Gårdssällskapet prisats 

Med djurvälfärd, ekologi och hälsa i fokus har den här aktören gett sig in en av de tuffaste branscherna för e-handeln nämligen dagligvarubranschen. Genom att runda den traditionella butikshandeln har de skapat en ny affärsmodell som kopplar ihop konsumenten direkt med producenten. Försäljningskanalen är antingen genom nätet eller genom dörrknackning. Även för ett e-handelsbolag är den personliga servicen och det mänskliga mötet en del av helhetsupplevelsen. Kraftig och lönsam tillväxt med ny affärsmodell i en traditionell bransch är resultatet.   

Stort tack till sponsorn Walley

Kategorin Årets tillväxtbolag sponsras av Walley som utvecklar lösningar som gör betalningar smartare, enklare och tryggare för både handlare och slutkunder. Med Walley kan man enkelt och tryggt ta kontrollen över sina egna betalningar – och försäljningar.  

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
image-(2).jpg

Årets vinnare av Ordförandepriset 2024

NyhetSvensk Handel delar sedan 2014 ut pris till mycket lovande handelsstudenter. Årets vinnare är Alice Nylund och Sandra Jansson.
mans-zelmerlov.png

Säkra din plats på handelns mest festliga gala 2 oktober!

NyhetGör dig redo för en oförglömlig kväll på Berns den 2 oktober. Måns Zelmerlöw står på scen under Retail Awards och förgyller galakvällen.
eu-1715158369.png

Due Diligence och Forced Labour antagna i EU-parlamentet

NyhetDe två lagstiftningarna är nu antagna i EU-parlamentet. Svensk Handel berättar mer om vad som gäller.
eu-webbinarium-webb.jpg

Webbinarium: Hur ska företagen hantera EU:s hållbarhetslagstiftning?

NyhetSvensk Handel bjuder in till webbinarium som är inriktat på att förklara och reda ut centrala aspekter av den kommande EU-lagstiftningen.
nrs-fyra-forsta-namnen.jpg

Nordic Retail Summit samlar näringsliv och politik den 2 oktober

NyhetNäringslivets företrädare, beslutsfattare och politiker samlas för att diskutera hållbarhet, säkerhet och AI.
martina-reportage.jpg

Häng med till Svensk Handel i Bryssel

NyhetMartina Elfgren, chef för Svensk Handels Brysselkontor, ger oss en uppdatering på vad som är aktuellt i Bryssel just nu.
coop-till-webben.png

Coop satsar på hållbarhet: ’’Långsiktigheten är avgörande"

NyhetMattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop berättar om hållbarhetsagendan och vad han anser krävs från politiken.
lastbilar-parkering-ovanifran.jpg

Svensk Handel uppmanar till helhetsperspektiv på infrastruktur

NyhetSvensk Handel har fått möjlighet att svara på Trafikverkets inriktningsunderlag inför den kommande infrastrukturpropositionen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.