Hoppa till innehåll

Premiär! Svensk Handel mäter löpande försäljningen av second hand i Pre Loved-indikatorn och kan för första gången presentera helårssiffror över hur försäljningen av second hand gick i Sverige under 2024.

pre-loved-aret-2024-webbinarium.jpg

Se inspelningen här:

Q&A, svar på frågor som ställdes i chatten

  1. 1

    Plick – utveckla gärna fraktkostnaden. Köparen står väl för frakten?

    Ja, i Plicks affärsmodell är det köparen som betalar frakten. Vid köp hanteras betalningen via plattformen, där fraktkostnaden beräknas utifrån paketets vikt och storlek. Plick samarbetar med olika fraktleverantörer för att erbjuda så smidiga och prisvärda lösningar som möjligt. Eftersom ett köp på plock har relativt lågt snittkvitto utgör frakten ofta en stor andel av kostnaden.

  2. 2

    Hur ser second hand-marknaden ut för skidor, cyklar och skridskor? Är Blocket dominerande, eller finns andra lösningar som uthyrning?

    Second hand-marknaden för sport- och fritidsutrustning är mångfacetterad. Blocket, Tradera och Facebook Marketplace är dominerande aktörer, särskilt för större föremål som cyklar och skidor. Samtidigt finns en ökande trend där fysiska second hand-butiker och uthyrningstjänster blir allt mer relevanta. Butiker som Myrorna och Stadsmissionen säljer ibland begagnad sportutrustning, medan vissa sportbutiker och uthyrningsaktörer testar cirkulära modeller där kunder kan hyra utrustning istället för att köpa.

  3. 3

    Hur stor andel av kunderna i fysiska second hand-butiker är nya under 2024?

    Denna fråga är svår att besvara exakt i nuläget, men vi ser en tydlig trend där fler upptäcker second hand-marknaden. Enligt tidigare undersökningar från Svensk Handel har intresset för hållbar konsumtion ökat, och fler konsumenter väljer nu att handla second hand, både av ekonomiska och miljömässiga skäl. Vi kommer att publicera mer data om kundutvecklingen under året på vår webbplats.

  4. 4

    Vilka produkter säljer ni mest second hand? (Fråga till Polarn O. Pyret)

    Polarn O. Pyrets second hand-sortiment domineras av bebiskläder, vilket beror på att dessa plagg ofta är i mycket gott skick eftersom de används under en kortare tid. Dessutom är ytterplagg och basplagg för barn populära, då många föräldrar ser second hand som ett både hållbart och ekonomiskt alternativ för barnkläder.

Vad handlar webbinariet om?

Svensk Handels rapport Läget i handeln förutspådde nyligen att second hand kommer att omsätta hisnande 50 miljarder kronor år 2034. Hur långt har vi kommit på den vägen nu?

Hur har tillväxten sett ut under året? Vilka delbranscher i handeln har utvecklat starkast? Och vilka är de populäraste varorna? Ta del av värdefulla insikter om second handförsäljningen i Sverige under 2024.

I det här webbinariet träffar du spännande företag och profiler från second hand-branschen som reflekterar över siffrorna och spanar in i framtiden. Vi kommer också att för första gången kunna presentera detaljerade och nedbrutna siffror över året.

Hur löser man utmaningen med att få lönsamhet i second hand och kan AI möjligen vara en väg framåt? Hur kan smarta logistiklösningar konsumenter emellan kan vara nyckeln till fortsatt tillväxt?

Medverkande:

  • Jonas Arnberg, känd från bland annat Detaljhandelspodden, leder samtalet

  • Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel

  • Nina Campioni, grundare av second handbutiken Ninas Nuggets

  • Jimmy Heibert, grundare och vd, Plick

  • Sara Sjöberg, vd för Polarn O. Pyret

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.