Framtidens handel
Handeln är en bransch i ständig förändring. I den årliga rapporten ”Framtidens handel” tas tempen på de senaste trenderna inom den svenska handeln.
Partihandeln i fokus i 2023 års Framtidens handel
Partihandeln är mitt i en spännande utveckling. Stora lagerinvesteringar i ökad automatisering som effektiviserar handeln, digitaliseringen som möjliggör försäljning direkt till privatkonsumenter, och en branschglidning som utmanar detaljhandeln.
Partihandeln omsätter ungefär dubbelt så mycket som detaljhandeln, men är kanske bara hälften så känd och synlig. Det här vill vi ändra på – i alla fall vad gäller synligheten och kunskapen om allt vad partihandeln kan vara. Därför har vi tagit fram denna rapport om partihandeln, som blir den tredje i rapportserien Framtidens handel.
Gränserna mellan parti- och detaljhandeln blir mer flytande, och detaljhandeln utmanas av partihandlare med egna varumärken som hoppar över detaljhandelsledet och säljer direkt till slutkonsument. Det saknas förstås inte utmaningar inom partihandeln. Konkurrensen är hård och partihandeln är mer konjunkturkänslig än detaljhandeln. De företag som är bäst på att effektivisera lager och inköp, optimera produktutbudet i sin nisch och leverera en bra kundupplevelse kommer att fortsätta vara lönsamma.
- Ämnen:
- innovation, rapport, partihandel
- Publicerad:
- 2009-11-16
- Senast uppdaterad:
- 2024-10-17