Charlotte Nordén är vd:n som klätt om det klassiska postorderföretaget Cellbes till fullfjädrad e-handlare. Hon ser att leveransboxarna är en given del av den framtida infrastrukturen för e-handel. – Det kommer krävas en stor utbyggnad i Sverige och jag ser fram emot att iBoxens nätverk fortsätter att växa, säger hon.
Charlotte Nordén har verkat mitt i omställningsresan till e-handel och stöpt om ett klassiskt postorderföretag till ett renodlat e-handelsföretag. Cellbes har expanderat och når nu flera nya målgrupper i hela Europa genom ett samarbete med Zalando. Och förra sommaren lanserade de en dedikerad sajt för Tyskland, cellbes.de.
Frågan många e-handlare nu kämpar med är hur de ska få ut varorna till kunder på bästa sätt när paketen trängs hos de lokala paketombuden samtidigt som allt fler konsumenter ratar ombuden till förmån för leveransboxar och hemleveranser.
– Trots att e-handelns omsättning har en dipp just nu så ökar paketvolymerna. Det innebär att det behövs fler olika leveransalternativ och här fyller bostadsnära utomhusboxar en lucka som tidigare saknats i Sverige. För en del konsumenter passar det med hemleveranser eller att man lämnar vid dörren medan andra absolut inte accepterar det, säger hon och fortsätter:
– Vi kommer förmodligen vilja ha paket på kvällstid om vi ska få det hemlevererat. Kunden kommer i alla fall vilja kunna definiera mycket tydligare när man vill ha paketen, och följa leveranserna, säger hon.
Charlotte Nordén ser leveransboxar som en given del i e-handelns infrastruktur i framtiden.
– Vi startade med leveransboxar i Estland och Polen och i dag erbjuder vi boxleverans på flera marknader. Det fungerar väldigt bra och kunderna gillar flexibiliteten de erbjuder. I Sverige erbjuder vi nu även leverans till iBoxens nätverk av boxar i samarbete med CityMail. Jag tycker personligen att det är väldigt bekvämt att hämta ut varor i box och ser fram emot att iBoxens nätverk fortsätter att växa, säger hon.
Hon ser att leveransboxar kan vara ett bra alternativ, framför allt i de större städerna. Det unika med iBoxen är att den placeras utomhus nära där människor bor, att den är tillgänglig dygnet runt och att den erbjuder en infrastruktur som är öppen för alla transportbolag.
– Det kommer krävas fler leveransalternativ framåt och vi kommer succesivt att erbjuda våra kunder fler alternativ. Utmaningen i större städer är trafiken. Man pratar om ”15-minuters-staden” i framtiden, att man ska kunna gå och cykla var som helst på 15 minuter. Då är ett öppet nätverk av leveransboxar ett superbra alternativ, säger hon.
Just nu finns iBoxen i 80 av Sveriges kommuner och nätverket når ca 50 procent av Sveriges hushåll. Utomhusboxar som står nära där konsumenten bor, dit man kan gå och hämta sitt paket utan att förhålla sig till öppettider, uppskattas enormt mycket. Ca 45% av konsumenterna ger betyg via iBoxens app med en genomsnittlig rating på 4,6 (av 5).
Sedan i våras har iBoxen även placerats ut i flera städer i Finland, och även där kommer fler boxar placeras ut.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!