Hoppa till innehåll
Insikt från partner:Swish
Insikt från partner:

Ny rapport från Swish

Självbetjäning allt mer populärt, växte med 10 procent under 2023

swish-sjalvbetjaning-rapport.jpg

Swish släpper idag, tillsammans med HUI Research, rapporten ”Unika besökare”, som är en uppföljning av fjolårets rapport Ombemannat. Likt förra årets rapport fortsätter trenden med självutcheckning att växa sig starkare, och omsättningen från självbetjäningshandeln i Sverige växte med 10 procent mellan 2022–2023. Det är framför allt den yngsta konsumentmålgruppen, 18–29 år, som driver utvecklingen.

Att som konsument själv ha kontroll över sitt köp i butik är något som har fått ett rejält uppsving under det senaste året. Den svenska självbetjäningshandeln växte med 10 procent under 2023 och majoriteten av konsumenterna föredrar idag självbetjäning framför en bemannad kassa när de handlar i en matbutik. Detta visar Swish nya rapport om den nya butiksupplevelsen - ”Unika besökare ” - som är framtagen tillsammans med HUI.

Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året. Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterades inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen. Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto. Självbetjäningen är här för att stanna och kommer bara fortsätta att växa, så här finns det stora möjligheter för fler handlare att utveckla sina butiker.
Urban Höglund
vd på Swish

Otåliga TikTok-konsumenter sätter standarden för butikerna

De yngre konsumenterna tillhör en otålig generation som är präglad av smartphone-användning och snabba sociala medier-flöden. Konsumenterna i Generation Z, 18-29 år, gillar inte att stå i kö. Rapporten visar att 39 procent har lämnat en butik under det senaste året för att kön till kassan var för lång. Cirka hälften svarade dessutom att de primärt använder en självutcheckningsstation för att undvika köer. Det här är något som butikerna behöver ha i åtanke, menar Urban Höglund:

Kundernas förväntningar på olika tekniska lösningar är hög och efterfrågan blir allt större, framför allt bland de yngre konsumenterna. Alla har olika behov, vissa vill ha personlig service och rådgivning, andra vill klara sig själva och inte visa sin varukorg för någon. Alla är helt enkelt unika och vi är övertygade om att tekniken är nyckeln till att skapa dessa personliga köpupplevelser.

Klicka här för att ta del av rapporten.

Om rapporten från Swish

Rapporten ”Unika besökare – den nya butiksupplevelsen” undersöker konsumenternas attityder och beteende kopplat till ny teknik och digitala köpupplevelser i butik. Resultatet baseras på insikter från samtal med några av Sveriges största detaljhandelsaktörer, ett index med rapporterade försäljningssiffror från handlare samt en konsumentenkät bestående av 1096 respondenter i åldrarna 18–79 ur ett riksrepresentativt urval.

Kontakta oss om du vill synas här

eleonor-dahlberg1.jpg

Eleonor Dahlberg

Partneransvarig

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.