Ny rapport från Swish
Självbetjäning allt mer populärt, växte med 10 procent under 2023
Swish släpper idag, tillsammans med HUI Research, rapporten ”Unika besökare”, som är en uppföljning av fjolårets rapport Ombemannat. Likt förra årets rapport fortsätter trenden med självutcheckning att växa sig starkare, och omsättningen från självbetjäningshandeln i Sverige växte med 10 procent mellan 2022–2023. Det är framför allt den yngsta konsumentmålgruppen, 18–29 år, som driver utvecklingen.
Att som konsument själv ha kontroll över sitt köp i butik är något som har fått ett rejält uppsving under det senaste året. Den svenska självbetjäningshandeln växte med 10 procent under 2023 och majoriteten av konsumenterna föredrar idag självbetjäning framför en bemannad kassa när de handlar i en matbutik. Detta visar Swish nya rapport om den nya butiksupplevelsen - ”Unika besökare ” - som är framtagen tillsammans med HUI.
Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året. Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.
Otåliga TikTok-konsumenter sätter standarden för butikerna
De yngre konsumenterna tillhör en otålig generation som är präglad av smartphone-användning och snabba sociala medier-flöden. Konsumenterna i Generation Z, 18-29 år, gillar inte att stå i kö. Rapporten visar att 39 procent har lämnat en butik under det senaste året för att kön till kassan var för lång. Cirka hälften svarade dessutom att de primärt använder en självutcheckningsstation för att undvika köer. Det här är något som butikerna behöver ha i åtanke, menar Urban Höglund:
Klicka här för att ta del av rapporten.
Om rapporten från Swish
Rapporten ”Unika besökare – den nya butiksupplevelsen” undersöker konsumenternas attityder och beteende kopplat till ny teknik och digitala köpupplevelser i butik. Resultatet baseras på insikter från samtal med några av Sveriges största detaljhandelsaktörer, ett index med rapporterade försäljningssiffror från handlare samt en konsumentenkät bestående av 1096 respondenter i åldrarna 18–79 ur ett riksrepresentativt urval.
Kontakta oss om du vill synas här
- Innehållstyp:
- Insikt från partner
- Publicerad:
- 2024-05-13
- Senast uppdaterad:
- 2024-05-13