Svensk e-handel investerar i tillväxt trots tufft ekonomiskt klimat
Juni, den finansiella plattformen för e-handel, har släppt sin första ‘Q1/23 Digital Commerce Spend Report’.
Göteborg, 19 april, 2023: Idag har Juni, den finansiella plattformen för e-handel, släppt sin första ‘Q1/23 Digital Commerce Spend Report’ som visar e-handlares investeringar, fördelat inom områden som varuinköp, mjukvara och media. Rapporten kommer publiceras kvartalsvis, och följer hur investeringar allokeras och skiftar över tid samt ger en bild av investeringsviljan hos e-handlare och fungerar även som en indikator över kommande trender.
Enligt Junis data har svenska e-handlare investerat i tillväxt trots ett tufft ekonomiskt klimat. Reklam och annonsering ökade mest och e-handlare spenderade 46.1% mer där i Q1 2023, jämfört med Q4 2022, och medieinvestering står för 88.6% av deras totala spendering via Junis plattform. Detta är sannolikt ett resultat av att e-handlare har satsat på försäljningskampanjer för att driva ökad konsumtion och eventuellt för att sälja av lagervaror från 2022.
Det är tydligt att svenska e-handlare implementerat en ny mediestrategi i början av året med fokus på de två största annonseringsplattformarna, Google och Meta:
Google tog hem kronan som den största annonseringsplattformen under kvartalet med 66% av deras investeringar, med Meta långt bakom på 30%. Det är en stor ökning jämfört med Q4 2022, då Google endast fick 46% av kakan och Meta låg tätt inpå med 45%.
Det här påverkade investeringen på andra plattformar som TikTok. De knep tredjeplatsen med endast 1.2% i Q1 2023 jämfört med 1.6% i Q4 2022.
Rapporten visar även att svenska e-handelsbolag spenderade mer i första kvartalet i 2023 jämfört med sista kvartalet i 2022, en ökning med 1.18%.
I Sverige minskade investeringar i lagervaror och mjukvara drastiskt under första kvartalet med 70% respektive 81%. Minskningen i dessa områden är sannolikt till följd av en omfördelning av resurser för att fokusera på tillväxt och medieinvesteringar.
Se hela Junis ‘Q1/23 Digital Commerce Spend Report’ här: juni.co/insightsreport
Datan i Junis rapport är baserad på tusentals aggregerade och anonymiserade transaktioner via Junis betalningskort i Europa.
About Juni
Founded in Gothenburg, Sweden, in 2020, Juni is the financial platform built for digital commerce. Listed as the fastest-growing fintech startup in Europe in 2021, Juni gives ecommerce businesses complete visibility and control over their cash flow with a unified view of multi-currency business accounts, corporate virtual cards and flexible credit with unparalleled insights and analytics – all in one place. For more information, go to juni.co
Kontakta oss om du vill synas här
- Innehållstyp:
- Insikt från partner
- Publicerad:
- 2023-05-16
- Senast uppdaterad:
- 2023-06-16