Hoppa till innehåll
Insikt från partner:Juni
Insikt från partner:

Svensk e-handel investerar i tillväxt trots tufft ekonomiskt klimat

Juni, den finansiella plattformen för e-handel, har släppt sin första ‘Q1/23 Digital Commerce Spend Report’.

finance-graphs-1366x768-01.jpg

Göteborg, 19 april, 2023: Idag har Juni, den finansiella plattformen för e-handel, släppt sin första ‘Q1/23 Digital Commerce Spend Report’ som visar e-handlares investeringar, fördelat inom områden som varuinköp, mjukvara och media. Rapporten kommer publiceras kvartalsvis, och följer hur investeringar allokeras och skiftar över tid samt ger en bild av investeringsviljan hos e-handlare och fungerar även som en indikator över kommande trender.  

Enligt Junis data har svenska e-handlare investerat i tillväxt trots ett tufft ekonomiskt klimat. Reklam och annonsering ökade mest och e-handlare spenderade 46.1% mer där i Q1 2023, jämfört med Q4 2022, och medieinvestering står för 88.6% av deras totala spendering via Junis plattform. Detta är sannolikt ett resultat av att e-handlare har satsat på försäljningskampanjer för att driva ökad konsumtion och eventuellt för att sälja av lagervaror från 2022.  

Det är tydligt att svenska e-handlare implementerat en ny mediestrategi i början av året med fokus på de två största annonseringsplattformarna, Google och Meta: 

  • Google tog hem kronan som den största annonseringsplattformen under kvartalet med 66% av deras investeringar, med Meta långt bakom på 30%. Det är en stor ökning jämfört med Q4 2022, då Google endast fick 46% av kakan och Meta låg tätt inpå med 45%. 

  • Det här påverkade investeringen på andra plattformar som TikTok. De knep tredjeplatsen med endast 1.2% i Q1 2023 jämfört med 1.6% i Q4 2022. 

Rapporten visar även att svenska e-handelsbolag spenderade mer i första kvartalet i 2023 jämfört med sista kvartalet i 2022, en ökning med 1.18%.  

“Sverige är fullt av innovativa e-handlare och det är positivt att se dem starta året starkt med fokus på tillväxt trots ett tufft ekonomiskt klimat,” säger Samir El-Sabini, medgrundare och vd, Juni. “I februari, årets kortaste månad, såg vi lika hög kortbetalningsvolym som i november 2022. Det är intressant då november vanligtvis är en rekordmånad för e-handel med Black Friday och förberedelser inför julen. E-handelns ökade fokus på reklam och annonsering är sannolikt en strategi för att locka till sig konsumenter som dragit åt svångremmen i dessa tider.”
Samir El-Sabini
medgrundare och vd, Juni

I Sverige minskade investeringar i lagervaror och mjukvara drastiskt under första kvartalet med 70% respektive 81%. Minskningen i dessa områden är sannolikt till följd av en omfördelning av resurser för att fokusera på tillväxt och medieinvesteringar. 

Se hela Junis ‘Q1/23 Digital Commerce Spend Report’ här: juni.co/insightsreport 

Datan i Junis rapport är baserad på tusentals aggregerade och anonymiserade transaktioner via Junis betalningskort i Europa.

About Juni

Founded in Gothenburg, Sweden, in 2020, Juni is the financial platform built for digital commerce. Listed as the fastest-growing fintech startup in Europe in 2021,  Juni gives ecommerce businesses complete visibility and control over their cash flow with a unified view of multi-currency business accounts, corporate virtual cards and flexible credit with unparalleled insights and analytics – all in one place.  For more information, go to juni.co 

Kontakta oss om du vill synas här

eleonor-dahlberg1.jpg

Eleonor Dahlberg

Partneransvarig

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.