Hoppa till innehåll

I år planerar nästan två av tre att uppmärksamma Halloween, vilket är en rejäl ökning jämfört med 2019. Handeln laddar upp butikerna med godis, pumpor, kläder och smink. Totalt väntas försäljningen av Halloweenrelaterade produkter uppgå till 1,4 miljarder kronor.

b7a2d5e27bfd4b7ebab375dd2e8cfee7.jpg

Svensk Handels konsumentundersökning inför Halloween 2021 visar att det finns ett starkt sug för att åter fira en för svenskar allt viktigare högtid. Att det varken blev bus eller godis förra året spelar säkert också in. Särskilt populär är Halloween i den yngre befolkningen, där nio av tio (88 %) av 18–24-åringarna planerar att fira högtiden. Bland dem som säger att de kommer att uppmärksamma Halloween är också de genomsnittliga beloppen man tänker spendera högre i år än 2019.

Fler företag inom både dagligvaru- och sällanköpshandeln planerar att uppmärksamma Halloween, jämfört med 2019.

- Halloween har blivit allt vanligare för svenskar att fira. För våra handlare inom dagligvaru- och sällanköpshandeln blir det således naturligt att i större utsträckning planera kampanjer för att attrahera kunder, särskilt efter ett tufft pandemiår. Man ska ha i åtanke att detta är den första högtiden som kan firas ordentligt efter restriktionslättnaderna säger Svensk Handels chefsekonom, Johan Davidson.

Man ska ha i åtanke att detta är den första högtiden som kan firas ordentligt efter restriktionslättnaderna.

Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel

6 av 10 dagligvaruhandlare planerar för kampanj

Det är inom dagligvaruhandeln högtiden märks av som mest. Nästan sex av tio handlare (59 %) uppger att de kommer att uppmärksamma Halloween genom någon form av försäljningskampanj. Detta är en ökning jämfört med 2020, då motsvarande siffra var 52 procent.

Detsamma gäller inom sällanköpsvaruhandeln, där 25 procent av handlarna kommer att uppmärksamma högtiden, jämfört med 14 procent föregående år.

- Även om Halloweenfirandet inte är någon av våra största högtider handelsmässigt är det viktigt att komma ihåg att det för mer nischade butiker, som exempelvis säljer maskeradkläder och smink, är den absolut viktigaste högtiden under året. Efter ett inställt 2020 blir den än viktigare i år, säger Johan Davidson.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
q&a_tillganglighetslagen.jpg

Frågor och svar om nya Tillgänglighetslagen

NyhetSvensk Handel får många frågor från medlemmar om vad som gäller kring nya tillgänglighetslagen och har därför tagit fram en Q&A.
startbild-avtal-2025-(1).jpg

Intensiv fas i årets avtalsrörelse

NyhetFörhandlingarna om nya kollektivavtal pågår för fullt. På måndag 31 mars löper Detaljhandelsavtalet och Lager och E-handelsavtalet ut.
istock-1187328432-(1).jpg

Tillgänglighetslagen: Ny vägledning och Q&A

NyhetDen 28 juni 2025 träder den nya Tillgänglighetslagen i kraft. Svensk Handel har tagit fram en Q&A samt en ny vägledning.
man-med-telefon-16x9.png

Varning: ConnectD lurar företag in i dyra och långa telefoniavtal

NyhetFöretagare över hela Sverige fortsätter att drabbas av telefonibolaget ConnectD, som sedan länge är listat på Svensk Handels Varningslista.
sedlar-16x9.png

En uppdatering om kontantutredningen och kontanter i handeln

NyhetVad gäller just nu? En sammanfattning av dagsläget kring kontantanvändningen, vilka som ska ta emot kontanter och betalningar i offlineläge.
sanningsskylt.png

Fakta och myter om matpriserna

NyhetI sociala medier och på debattsidor uppmanas till bojkott av matbutiker, därför finns det anledning att föra fram fakta kring matpriserna.
sedlar-vaxling.jpg

Kontantutredningen – sammanfattning ur detaljhandelsperspektiv

NyhetUtredningen presenterades den 19 december 2024 och ligger nu ute på remiss.
dc-playbild.png

D-Congress 2025 lever vidare online!

NyhetÅterupplev höjdpunkterna och se alla filmade seminarier i efterhand. Kika in och ta del av insikterna här!

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.