Hoppa till innehåll

Reahögtiden Black Friday är en av årets viktigaste försäljningsperioder för stora delar av handeln. Innan du som handlare rear ut dina varor ska du se till att reglerna i marknadsföringslagen följs. Här kommer fem grundläggande sista-minuten tips.

9f3448fab43a4f849f96b64a95631aae.jpg

1. Varan ska ingå i ordinarie sortiment

Kontrollera att försäljningen avser produkter som ingår i det ordinarie sortimentet. Du kan inte kan ta in tillfälliga partier av en vara och sedan sälja den till ett nedsatt pris under Black Friday.

2. Ordinarie pris ska ha gällt minst fyra veckor

Kontrollera att du använder rätt ordinarie pris, det vill säga det pris företaget normalt säljer produkten för. Priset bör ha tillämpats under en sammanhängande period på minst fyra veckor för att en jämförelse ska kunna göras med rea-priset.

3. Jämförelsepris ska stämma med verkligheten

För att uttrycken cirkapris och rekommenderat pris ska kunna användas som marknadsföring krävs det att priset har rekommenderats i ett tidigare säljled och att priset också har tillämpats i en viss utsträckning på marknaden. Det är mot bakgrund av detta viktigt att ha kännedom om prissättningen på marknaden så att jämförelsepriset faktiskt stämmer överens med verkligheten.

4. Gör som konsumenterna – använd jämförelsesajterna

Använd prisjämförelseverktygen som finns på nätet för att kontrollera prishistoriken, precis som konsumenterna ofta gör inför ett köp. Om du marknadsför varan som ett ”superfynd” så ska det även framkomma när konsumenten tittar på prishistoriken.

5. Likvärdig vara kan erbjudas

Tänk på att det inte är tillåtet att medvetet ha färre varor med nedsatt pris än vad som efterfrågas. Huvudregeln är att rea-aktiviteterna får pågå så länge det finns tillgängliga varor som har ett nedsatt pris. Om en viss vara tar slut har du rätt att erbjuda en likvärdig vara till samma pris.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.
maria-mikkonen-1.jpg

Vårbudgeten saknar åtgärder för hushållens och företagens ekonomi

NyhetNär vårpropositionen idag presenterades saknades tyvärr inslag för att stärka hushållens och företagens ekonomiska situation.
kaffevarning.png

Kaffe – en eftertraktad vara för tjuvar

NyhetUnder en längre tid har vi sett hur priset på kaffe stadigt har stigit. Det gör det till ett hett eftertraktat byte i butikerna
handlare-och-rattskedjan.png

Hur hanteras min polisanmälan egentligen?

NyhetMissa inte Svensk Handels vägledning, en helhetsbild över hur rättskedjan ser ut, och vad nästa steg är om din butik utsätts för brott.
regeringens_tulljour.jpg

Osäkerhet kring USA:s handelstullar: Regeringen inrättar ”tulljour”

NyhetRegeringen inrättar en särskild "tulljour" för att stötta företag som påverkas av osäkerheten kring USA:s handelstullar.
charlotte_dc_talks.png

Från Borås till Berlin - så bygger Cellbes en internationell tillväxtresa

NyhetCharlotte Nordén berättar hur ett starkt varumärke och ett värderingsdrivet ledarskap kan göra skillnad – även över landsgränser.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.