Hoppa till innehåll

Sällan tidigare har en företagsetablering i den svenska handeln fått så stor uppmärksamhet som när e-handelsjätten Amazonslog upp portarna till sin svenska webbutik. Svensk Handel välkomnar konkurrens men anser att den alltid måste ske på lika villkor – så är det inte idag.

563e85be391e4265aa9d4f7121ee8693.jpg

I länder som Tyskland och Storbritannien står Amazon för cirka en tredjedel av den totala e-handelsförsäljningen. När företagen nu satsar på den svenska marknaden kommer sannolikt e-handelsutvecklingen i Sverige ta fart ytterligare.  

I intervjuer har Svensk Handels vd Karin Johansson samtidigt framhållit att den svenska e-handelsmarknaden är mogen och Amazons resa i Sverige kommer att bli annorlunda, jämfört med exempelvis i Tyskland där företaget har varit etablerat i över 20 år.  

I en intervju med TT som bland annat publicerats i Göteborgs-Posten påminner Karin Johansson om att Amazon redan säljer för en miljard kronor till svenska konsumenter. Amazons etablering förstärker trender i handeln som vi sett under en längre tid – digitaliseringen ökarden internationella konkurrensen intensifieras och prispressen tilltar. 

När konkurrensen ökar är det avgörande att spelreglerna är lika, så är det inte idag. Svensk Handel har länge, inte minst på EU-nivå, drivit frågan om ett utökat plattformsansvar för aktörer som Amazon. Det handlar om att Amazon ska ta ansvar för att produkterna de säljer följer regler om produktsäkerhet, kemikalieinnehåll och reklamationsrätt. 

Spelreglerna ska vara lika för alla företag, stora plattformsaktörer ska inte ha en egen gräddfil när de säljer till svenska konsumenter

– Tiden har sprungit ifrån regelverket och det krävs en förändring. Spelreglerna ska vara lika för alla företag, stora plattformsaktörer ska inte ha en egen gräddfil när de säljer till svenska konsumenter, säger Karin Johansson.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
stoldrapport-nyhet.png

Röster från handeln - så påverkar brotten våra företag

NyhetI Svensk Handels rapport "Stölder och brottslighet i handeln 2024" vittnar några röster om hur brotten påverkar deras verksamhet.
nrs-2024-(webben)-(5).png

Hållbarhet, säkerhet och AI formar handelns framtid

NyhetÅrets teman på Nordic Retail Summit 2 oktober är hållbarhet, säkerhet och AI. Biljetter finns att köpa nu.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Kontakta oss i sommar

NyhetHandeln tar aldrig semester. Som medlem i Svensk Handel är vi aldrig längre än ett samtal eller mejl bort.
nrs-2024-(webben).png

AI - revolutionen som formar framtidens handel

NyhetArtificiell intelligens (AI) revolutionerar hela handelsbranschen globalt och är ett av tre huvudteman på årets Nordic Retail Summit.
kontakt-sommar-(1).png

Moms på second hand begränsar företagen

NyhetOmställningen till cirkulära affärsmodeller hos handelns företag utmanas av dubbelbeskattningen på second hand.
kontakt-sommar.png

Sårbarhet för cyberbrott växande problem för näringslivet

NyhetPå ett fullsatt seminarium i Almedalen diskuterades cyberattacker som ett växande hot mot såväl handeln som samhället i stort.
turister-gagata.jpg

Din butik – ett besöksmål för turister

NyhetTa del av Svensk Handels rekommendationer för hur du bäst omfamnar turisterna i sommar.
namnlos-design-(4).png

Stölder och brott kostar handeln 20 miljarder varje år

NyhetTotalt kostar brottsligheten i handeln 20 miljarder varje år, vilket motsvarar en halv polisbudget.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.