Hoppa till innehåll
Insikt från partner:Rule
Insikt från partner:

Så blir ditt företag en viral framgång på TikTok

Över 1 miljard användare som i genomsnitt spenderar 34 timmar i månaden på TikTok!

rule-tiktok-partnerinsikt.jpg

Med över 1 miljard (!!) användare, som i genomsnitt spenderar 34 timmar i månaden på TikTok - ja då finns det självklart också en enorm potential att bygga relationer med kunder. Trots detta tvekar fortfarande företag på att utforska potentialen med den snabbast växande sociala mediekanalen i världen. Men hur ska du använda TikTok för att din marknadsstrategi ska slå i taket? Här får du  tips som inte bara ökar din synlighet -  utan också stärker relationen med ditt varumärke och framförallt driver sälj.


Steg 1: Vilka använder TikTok?

Innan du kastar dig ut på TikTok för att marknadsföra din produkt eller tjänst så måste du förstå TikTok-användaren.  25%  av alla internetanvändare i världen har ett TikTok-konto. Men vilka är dom?
TikTok lockar främst yngre konsumenter (generation Z och millennials), men ökar kontinuerligt  i popularitet över alla åldersgrupper. De som har Tiktok som favorit använder främst plattformen för alla roliga klipp, för uppdateringar om kändisar och artister, för att hänga med kompisar och sist och det viktigaste för oss - för shopping och försäljning. TikTok lanserade för ett tag sedan TikTok Shop i bland annat USA, där man kan (impuls) köpa  och betala för produkter direkt på plattformen. Denna funktion finns  än så länge inte i Sverige.

Steg 2:  Skapa ett annonskonto

För att annonsera på TikTok, behöver man ett konto i TikTok Ads Manager och det är där man planerar och skapar sina annonser. Man kan välja hur man vill styra sina annonser beroende på vad man har för mål med sin marknadsföring. Annonserna på TikTok kan prestera olika beroende på vad man sätter för budget, målgrupp och vilken annonsplacering man väljer. Liksom på andra plattformar, är annonseringen baserad på en budgivningsstrategi, där högst bud vinner annonsplatsen.

Steg 3: Vilken typ av innehåll ska jag använda?

All marknadsföring lämpar sig inte i form av en dansvideo till en trendande låt, som visas i för-dig-flödet. Därför är det väldigt smidigt att TikTok erbjuder flera annonsformat, anpassade till olika affärsmål:

  • In-feed-annonser: Dessa annonser visas mellan videor när användare bläddrar igenom sin "För dig"-sida och kan innehålla länkar till webbplatser, appnedladdningar eller kampanjer.

  • Varumärkes-hashtag-utmaningar: Unika för TikTok, dessa utmaningar uppmuntrar användare att skapa innehåll kring en specifik varumärkes-hashtag, vilket ökar engagemang och drar nytta av användargenererat innehåll.

  • Topview-annonser: Dessa visas när användare först öppnar TikTok-appen, vilket garanterar din annons maximal uppmärksamhet.

  • Varumärkeseffekter: Liknande Snapchats AR-linser, låter dessa effekter användarna interagera med anpassade filter och effekter som kan bli virala.

Steg 4:  Sätt mål

Beroende på målsättningen, kan man styra sina annonser mot olika typer av kampanjmål. TikTok har i dagsläget sju olika kampanjmål för sina annonser, som är uppdelade i 3 kategorier. Dessa är:

  • Medvetenhet: Det passar utmärkt om målet med kampanjen är att skapa varumärkeskännedom. Med denna målsättning, går det att optimera sina kampanjer för att nå en större räckvidd.

  • Övervägande: Målet är att ligga top of mind hos kunderna och annonsen ska  ge ökad trafik och många visningar. Om man väljer “trafik” som mål, kommer kampanjen istället att driva så många användare som möjligt till en specifik landningssida. Har man istället “videovisningar” som mål, kommer TikTok Ads manager att optimera annonsen för att ge maximalt antal möjliga visningar.

  • Konvertering:  Här kan du styra kampanjen så att annonsen visas för de som mest sannolikt är intresserade av att köpa produkter  eller signa upp sig för exempelvis ditt nyhetsbrev.

Steg 5 : Ta vara på värdefull data om din målgrupp

Vi har idag ett kraftigt reglerat  dataskydd  (cookie-döden ni vet). Då är det desto viktigare för företag att effektivt samla in data direkt från målgruppen. Genom att se över köphistorik och webbaktivitet får man tillgång till s k “förstapartsdata” som ger  värdefull information kring kunders beteenden. På så sätt kan man rikta marknadsföringen med mycket större träffsäkerhet. TikTok är en av de sociala medieplattformar som du kan samla in mest data ifrån.  Här är några av de smidigaste sätten att göra det på:

  • Leadgenereringsformulär: Använd  formulär i TikTok-appen för att samla användaruppgifter när de visar intresse för din annons, vilket ger dig tillgång till deras preferenser.

  • Pixel-spårning: Använd TikTok-pixel för att följa och analysera användarbeteenden på din webbplats och anpassa dina marknadsföringsstrategier därefter.

  • CTA-knappar: Infoga uppmaningar till handling i annonser för att leda trafik till din webbplats, där besökare kan lämna kontaktinformation i utbyte mot värde, som rabattkoder. Pro-tip! Spara uppgifter som till exempel e-postadress, så att du kan fortsätta kommunicera med användaren i andra kanaler.

Pssst, tänk också på detta!

TikTok-användare värderar kreativt och äkta innehåll. Effektiva annonser ska vara högkvalitativa, unika och innehåller tydliga uppmaningar till handling. För att öka din räckvidd och trovärdighet, engagera dig i aktuella trender och samarbeta gärna med influencers. Anpassa också annonser till TikToks ljud-på-upplevelse, för att förstärka engagemanget.  Använd TikToks analysverktyg för att testa och justera dina kampanjer.

Nu är du utrustad med kunskap för att optimera din närvaro på en av världens mest dynamiska plattformar. Så ta chansen, experimentera med olika målgrupper och kampanjstrategier, och vem vet, imorgon kanske det är ditt företag som går viralt på TikTok.

Vill du veta mer om hur du kan utnyttja befintlig kunddata för riktad annonsering på TikTok? Hör av dig till oss på Rule.

Kontakta oss om du vill synas här

eleonor-dahlberg1.jpg

Eleonor Dahlberg

Partneransvarig

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.