Checkout-rapporten 2024
I samband med Sverigelanseringen av Click to Pay, det nya sättet att betala med kort online, har Mastecard undersökt hur svenskarna handlar online och vad som är viktigt för dem i checkouten.
Bekvämlighet är centralt – 72 procent shoppar från soffan
Svenskarna handlar mer och mer online. Köpen görs från många platser, men soffan är den klara platsvinnaren enligt Mastercards undersökning - hela 72 procent säger att de oftast sitter i soffan när de handlar. På andra plats, med 26 procent, kommer sängen. 12 procent handlar på jobbet och endast 1 procent gör det på gymmet.
Att handla på nätet görs ofta av bekvämlighet och enligt undersökningen skulle 60 procent av svenskarna vilja slippa hämta kortet från plånboken när de handlar online. 64 procent vill slippa fylla i kort- och leveransuppgifter manuellt.
Hög medvetenhet om säkerhet – 79 procent vill dela sina uppgifter med så få som möjligt
Säkerhet och integritet är viktiga faktorer som påverkar hur konsumenter väljer att betala på nätet. 79 procent av svenskarnas vill att deras betalningsinformation ska delas med så få som möjligt. Ett intryck av dålig säkerhet kan också leda till färre affärer. Över en tredjedel, 36 procent av de svarande, har de senaste tre månaderna avbrutit ett köp för att det kändes osäkert.
Flexibilitet avgörande – 81 procent vill shoppa utan avgifter
Undersökningen visar att vilka betalningslösningar kunden erbjuds och hur de är utformade, kan påverka lojaliteten. Hela 70 procent säger att det är viktigt eller mycket viktigt med flexibla betalningslösningar för att man ska fortsätta välja butiken. För en majoritet av de tillfrågade, 81 procent, är det också viktigt att det inte är några avgifter vid betalningen.
Click to Pay – det nya sättet att betala med kort online
Click to Pay är en ny branschstandard som utvecklats av Mastercard tillsammans med andra kortföretag för att snabbt, smidigt och säkert handla på nätet.
Lösningen stöds av Mastercard och de stora kortnätverken och har redan implementerats av över 10 000 handlare globalt. Under 2024 introduceras Click to Pay på bred front i Sverige och implementeringen är redan i gång hos många e-handlare och kortutgivare.
För e-handlare innebär Click to Pay:
Ökad konverteringsgrad: Med färre steg i checkouten minskar risken att kunder överger sina varukorgar.
Förbättrad kundupplevelse: Kunder behöver inte längre fylla i sina kortuppgifter vid varje köp, vilket leder till en smidigare shoppingupplevelse.
Högre säkerhet: Med Click to Pay kommer handlaren inte i kontakt med kundens riktiga kortuppgifter, vilket ger extra säkerhet mot potentiella bedrägerier.
Kontakta oss om du vill synas här
- Innehållstyp:
- Insikt från partner
- Publicerad:
- 2024-06-20
- Senast uppdaterad:
- 2024-08-16