Hoppa till innehåll
Insikt från partner:Rule
Insikt från partner:

TIPS! Smart marknadsföring för småföretagare

Här är fem tips för dig som småföretagare att få ut det mesta av varje marknadsföringskrona.

Ida Brakander, Marknadschef på Rule

Som småföretagare har man ofta begränsade resurser, då är det extra viktigt att jobba med smarta och kostnadseffektiva marknadsföringsstrategier. Här är fem tips för dig som småföretagare att få ut det mesta av varje marknadsföringskrona.

1. Content marketing: Bygg relationer genom värdefullt innehåll

Content marketing handlar om att skapa och dela värdefullt innehåll för att attrahera och engagera en specifik målgrupp. Det kan vara i form av blogginlägg, videor, sociala medier-inlägg, och nyhetsbrev. För småföretag är content marketing särskilt effektivt då det inte behövs stora budgetar och ger stor effekt. Tänk “Syns man så finns man!”

Några saker att tänka på:

Lär känna din målgrupp: Förstå vilka dina kunder är och vad de vill ha. Då blir det lättare att skapa innehåll som kunderna upplever värdefullt och engagerande
Var konsekvent: Publicera regelbundet och försök att hålla en jämn kvalitet på ditt innehåll. En välskött blogg eller ett aktivt Instagram-konto kan göra underverk för ditt varumärke.
Tänk på SEO:n: Optimera ditt innehåll för sökmotorer för att öka synligheten och driva mer trafik till din webbplats.

2. Sociala Medier: Skapa en stark online-närvaro

Sociala medier är en annan kostnadseffektiv metod för att marknadsföra ditt företag. Plattformar som Facebook, Instagram, LinkedIn och TikTok ger dig möjligheten att nå ut till en bred publik utan att det behöver kosta mycket. Ta reda på vilken plattform som din målgrupp helst interagerar med!

Några saker att tänka på:

Visuell kommunikation: Använd bilder och videor för att fånga uppmärksamhet. Inlägg med bra, kvalitativt och visuellt tilltalande innehåll tenderar att få högre engagemang.
Interaktion: Var noga med att svara på kommentarer och meddelanden för att bygga relationer med dina följare. Detta visar att du bryr dig om dina kunder. Relationer är A och O.
Annonsering: Även om organisk räckvidd kan vara kraftfull, kan en liten investering i riktade annonser ge god avkastning, särskilt med hjälp av Facebooks och Instagrams målgruppsverktyg.

3. E-postmarknadsföring: Bygg långsiktiga relationer

E-postmarknadsföring är en av de mest kostnadseffektiva metoderna för att nå dina kunder direkt. Genom att skicka regelbundna nyhetsbrev kan du hålla dina kunder uppdaterade om nya produkter, erbjudanden och andra nyheter från ditt företag.

Några saker att tänka på:

Personalisering: Använd den kunddata som du har för att skicka personliga meddelanden som är relevanta för mottagarna. Det kan öka öppnings- och klickfrekvensen rejält.
Segmentering: Dela upp din e-postlista i segment baserat på kundernas beteende och preferenser. Detta gör att du kan skicka mer träffsäkra och effektiva kampanjer.
Automatisering: Använd e-postmarknadsföringsverktyg för att automatisera utskick och spara tid​. Automatisering måste inte vara krånglig och det finns flera bra plattformar på marknaden som du kan använda och för att snabbt komma igång.

4. SMS-marknadsföring:

SMS-marknadsföring är en effektiv metod för att nå dina kunder direkt. Genom SMS kan du skapa en både direkt och effektiv kommunikation. Och  med en hög öppningsfrekvens och säker leverans kan SMS vara extra användbart för tidskänsliga erbjudanden eller påminnelser.

Visste du t ex att:

● 90% av alla SMS öppnas efter 3 minuter

● 65% av konsumenter säger att de vill motta SMS från företag oftare

● 70% önskar att få SMS med riktade erbjudanden

Källa: Email Benchmark Rapport 2024 från Rule.se

Några saker att tänka på:

Kort och koncist: Håll dina meddelanden korta och till punkt. SMS har begränsat utrymme, så det är viktigt att vara tydlig och direkt.
Personalisering: Precis som med e-post, kan personaliserade SMS öka engagemanget. Använd kunddata för att skicka relevanta erbjudanden och meddelanden.
Integrera med andra kanaler: Genom att kombinera dina SMS-utskick med e-post- och sociala medier-kampanjer skapar du en enhetlig marknadsföring som blir tydlig och håller ihop över flera kanaler.

5. Lokala evenemang och samarbeten

Som småföretagare kan det vara bra att synas i lokala sammanhang. Det kan vara i form av att man deltar i eller sponsrar lokala event, ställer ut på mässor, marknader eller är aktiv i olika evenemang. Då bygger du  varumärkeskännedom och skapar personliga relationer med potentiella kunder som är otroligt värdefulla.

Några saker att tänka på:

Delta i mässor och marknader: Dessa evenemang ger dig möjlighet att visa upp dina produkter och träffa kunder ansikte mot ansikte.
Samarbeta med andra lokala företag: Samarbeten kan ge dig tillgång till en bredare kundbas och skapa värdefulla nätverksmöjligheter.
Lokal annonsering: Annonsera i lokala tidningar eller radiostationer för att nå en mer specifik publik är ofta underskattat, missa inte tillfället!

Slutligen, att marknadsföra sig som småföretagare kräver både ett mått av kreativitet och strategi. Genom att kombinera olika marknadsföringsmetoder och använda tillgängliga verktyg effektivt, kan du skapa en stark närvaro på marknaden och bygga långsiktiga relationer med dina kunder. Utforska olika kanaler och tekniker, mät resultaten och anpassa din strategi för att optimera dina insatser och nå dina affärsmål.

Lycka till!

//Ida Brakander, Marknadschef på Rule

Kontakta oss om du vill synas här

eleonor-dahlberg1.jpg

Eleonor Dahlberg

Partneransvarig

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.