Hoppa till innehåll

Midsommar stundar och många handlare laddar nu upp inför ökad försäljning av sill, dill och insektsmedel ute i butikerna när handelns tredje viktigaste högtid ska firas. Trots att försäljningen vanligtvis ökar under sommarmånaderna är handlarna ute i butikerna, till följd av det ekonomiska läget, mer pessimistiska än föregående år.

midsommarblommor-16x9.png

Midsommar är fortsatt en viktig högtid för handeln och särskilt viktig är den för dagligvaruhandeln, där drygt 7 av 10 handlare uppger att midsommar är en viktig period för försäljningen. Traditionens makt är stark och Svensk Handel prognosticerar att merförsäljningen inom dagligvaruhandeln under midsommarveckan förväntas uppgå till drygt 1,2 miljarder kronor.

Men det tuffa ekonomiska läget som slår hårt mot handeln tar ingen semester, vilket handlarna vittnar om. Trenden är tydlig i alla delar av handeln, men särskilt utsatt är sällanköpshandeln, där 44 procent tror på en minskad sommarförsäljning jämfört med föregående år.

Midsommar och sommaren är viktiga månader för handeln. Folk går på semester och turistflödena ökar. Trots detta märker vi nu av att optimismen inte är lika stor som förra sommaren, vilket givetvis är illavarslande och talande. För handeln är lågkonjunkturen redan här.
Maria Mikkonen
Chefsekonom, Svensk Handel

Färre sommarjobb inom handeln

Många människor runt om i landet får sitt första jobb genom ett sommarjobb i handeln. Även i år är branschen en attraktiv arbetsgivare och Svensk Handel uppskattar att drygt 14 000 extra arbetstillfällen tillkommer under sommarmånaderna. Det är dock 2 000 färre än föregående år, vilket kan tillskrivas handelns ansträngda läge, men också politiska beslut.

Vi gläds givetvis åt att handeln fortsätter vara en attraktiv arbetsgivare och för många ett första möte med arbetslivet. Vi är övertygade om att många handlare säkerligen hade velat rekrytera fler under sommaren, men givet det ekonomiska läget är det en kalkyl som tyvärr inte går ihop.
Maria Mikkonen
Chefsekonom, Svensk Handel
Vi är fortsatt kritiska till att regeringen gör det svårare för företag att anställa unga människor. Att höja arbetsgivaravgifterna i utmanande tider likt dessa slår hårt mot såväl handeln som de människor som tvingas stå utanför arbetsmarknaden. Här behöver regeringen tänka om.
Maria Mikkonen
Chefsekonom, Svensk Handel

Sill och glass står högst upp på inköpslistan inför midsommar

Här är produkterna med störst försäljningsökning i kronor under midsommarveckan, jämfört med en genomsnittlig vecka.

  1. Konserverad fisk & skaldjur: + 79 miljoner kronor

  2. Glass: + 63 miljoner kronor

  3. Konsumentpackat kött: + 58 miljoner kronor

  4. Färsk fisk & skaldjur: + 53 miljoner kronor

  5. Gräddprodukter: + 40 miljoner kronor

 

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.