Får vi nu föra register över personer som stjäl i butiken?
Nej, något generellt register över tjuvar får vi inte ha. Det är känsliga personuppgifter och varken i denna lag eller i dataskyddsförordningen (GDPR) finns det stöd för att lagra den sortens information. En ansökan om tillträdesförbud behöver dock innehålla en del uppgifter för att kunna utredas av åklagare och polis. När butiken har konstaterat att en person bör få ett tillträdesförbud kan uppgifter sammanställas för att bifogas ansökan. Det kan vara information om den händelse som föranledde ansökan, eller om tidigare händelser, för att påvisa ett mönster.
Det är lagring av personuppgifter som är känsligt och som regleras av GDPR. Att lagra information om brott mot butiken är fortfarande tillåtet och många gånger nödvändigt för att uppfylla andra lagkrav, exempelvis arbetsmiljölagens krav på uppföljning av incidenter. Om butiken alltid anmäler alla händelser, till polis och/eller till Svensk Handel Säkerhetscenter, så finns alla underlag där när ni behöver dem. Det är inte nödvändigt att registrera personuppgifter eftersom butiken ofta vet vilka händelser som hänger ihop med en specifik individ.
När beslut om att ansöka om tillträdesförbud fattas är det enkelt att gå in i appen eller på Svensk Handels Säkerhetscenter och hämta nödvändig information eller ta fram de polisanmälningar som butiken gjort. Först då görs en koppling mellan individ och händelse med ett legitimt skäl, nämligen att ansöka om tillträdesförbud. Det är åklagare och/eller polis som utreder om det finns risk för fortsatt brottslighet och om ett förbud kan bli aktuellt. Butiken ska inte utreda ärendet själv. Lämna därför i ansökan enbart relevant information för att åklagare/polis ska kunna fatta beslut.
Svensk Handel har omfattande stödmaterial kring GDPR och vad man som handlare bör tänka på för att inte bryta mot lagen. Läs gärna mer i Svensk Handel: GDPR – Tolkningsguide.
- Publicerad:
- 2023-01-20
- Senast uppdaterad:
- 2023-01-20