Kriterier för publicering på Svensk Handel Varningslistan
Svensk Handel varnar bland annat för bluffakturor, men också för företag med oseriösa försäljningsmetoder eller för erbjudanden och utskick som kan uppfattas som vilseledande.
Svensk Handel Varningslistan använder sig av två olika status för varningar: röd markerar varning, gul markerar var uppmärksam. Den röda används exempelvis när företag bedriver uppenbart bedräglig eller vilseledande verksamhet. Röd status innebär en uppmaning att undvika avtal med dessa företag. Den gula statusen används då flera klagomål inkommit avseende exempelvis diffusa avtalsvillkor alternativt att förhållandena vid avtalens tecknande varit oklara eller vilseledande. Vid gul status uppmanar Svensk Handel Varningslistan företag att vara uppmärksamma, exempelvis vid avtals tecknande.
Kriterierna nedan är inte rangordnade inbördes. En samlad bedömning görs i varje enskilt fall, vilket innebär att samtliga kriterier inte behöver vara uppfyllda avseende varje enskild publicering.
Ett eller flera av följande kriterier ligger till grund för publicering på listan:
ett stort antal klagomål har inkommit mot företaget.
företaget använder sig av hot och påtryckningar mot kunder som vilseletts och har vidtagit åtgärder.
det finns ett inte obetydligt antal polisanmälningar riktade mot företaget gällande vilseledande försäljningsmetoder.
företaget har utformat ett erbjudande som en faktura och/eller skickat en faktura utan att någon som helst kontakt har förekommit.
företagets erbjudande är vilseledande och/eller företaget använder sig av vilseledande telefonförsäljning.
totalpriset framgår inte av erbjudandet.
företagets produkter eller tjänster existerar inte.
företaget hänvisar till tidigare icke existerande avtal eller överenskommelser.
företaget använder namnteckningar från andra underlag eller förfalskar namnteckningar.
företaget tecknar avtal i kundens namn med tredje part utan att kunden är införstådd i detta.
företaget flyttar t.ex. kundens telefonnummer till annan operatör mot kundens vilja eller vetskap och/eller motsätter sig portering tillbaka till kundens tidigare operatör.
företagets namn ger upphov till förväxlingar eller företaget ger på annat sätt sken av att representera någon annan, t.ex. kundens nuvarande leverantör/operatör.
underlaget från företaget saknar viktigt information som t.ex. juridisk person, organisationsnummer, telefonnummer, postadress och/eller e-postadress.
företaget saknar en fungerande kundtjänst och/eller det finns betydande svårigheter med att säga upp tjänsten.
företaget saknar styrelse enligt Bolagsverket.
företaget är av typen 'factoringbolag' som fakturerar åt företag som finns med på Svensk Handels Varningslista.
företaget har stora ekonomiska problem enligt kreditupplysning, vilket gör det sannolikt att de inte kan fullfölja uppdraget.
företaget är registrerat på adresser som sedan tidigare är kända i liknande sammanhang och/eller har styrelseledamöter som är kända från andra liknande bolag.
företaget påstår sig ge ut en tryckt publikation som saknar dokumenterad utgivning.
God sed vid telefonförsäljning
Svensk Handel har tillsammans med Kontakta (tidigare Sveriges Callcenterförening) tagit fram etiska riktlinjer för försäljning och marknadsföring per telefon mot företag och organisationer. Du kan läsa mer på Kontakta: Etiska regler för försäljning och marknadsföring.