Hoppa till innehåll

Årets logistiklösning tilldelas ett detaljhandelsföretag som visar en hög grad av kundnytta, innovationskraft, kreativitet och nytänkande och som nyttjar teknik i olika former i sin flödeskedja för att uppnå effektivitet och som påverkat verksamhetens konkurrenskraft och lönsamhet totalt sett.

9-logistik-2023-1680253762.jpg

Motivering:

I takt med att e-handelsvolymerna har vuxit har IKEA på senare år lyckats nyttja varuhusen till att även vara lokala logistikhubbar för hemleveranser. Genom att utnyttja den befintliga distributionsstrukturen har IKEA förvandlat sin klassiska butiksförsäljning till en omnikanal där kunderna kan handla var, när och hur de vill. Här har ett fokus på logistikutveckling samt förmågan att se möjligheter i sin befintliga verksamhet varit avgörande.

Motivering:

LIDl arbetar systematiskt med förbättringar av sitt logistiksystem vilket utgör en del av LIDLs framgång i Sverige.  Utvecklingsarbetet har fokus på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Fyllnadsgrader är exempel på ett viktigt fokusområde där LIDL på senare år gjort stora utvecklingsinsatser; med hjälp av genomtänkta transportlösningar har man lyckats samordna butiksleveranser med upphämtning av returgods, återvinningsbart material och gods hos leverantörer.

Motivering:

Clas Ohlson har sedan 2018 satsat på att använda butiker som lokala e-handelslager för snabbare och mer kostnadseffektiva leveranser. Idag har kedjan totalt nio så kallade ”feeder stores” i Norden som kompletterar centrallagret i Insjön. Då feeder stores har ett utökat sortiment har det även inneburit en ökad omsättning lokalt. Satsningen på feeder stores är ett bra exempel på vilken betydelse nya och innovativa logistiklösningar har på ett företags utveckling av omni channel.

Kriterier

  • Minst 50 MSEK i årlig omsättning

  • Har varit verksamt i minst tre år och presenterat minst en årsredovisning

  • Har visat positivt resultat

  • Arbetar långsiktigt med logistiken och har gjort en kraftfull satsning som skapar fördelar för kunden eller företaget

  • Visar på nytänkande

  • Har tagit initiativ till mer ekonomisk, miljömässigt och socialt hållbara leveranser

  • Påverkat konkurrenskraften positivt

  • Påverkat företagets lönsamhet positivt

  • Visar på nytänkande

  • Har tagit initiativ till mer ekonomisk, miljömässigt och socialt hållbara leveranser

Jury

Arne Andersson (ordförande), Svensk Handel
Marie Enhörning, Svensk Handel
Daniel Johansson, Stadium
Erik Sandberg, Lunds Universitet 
Márk Csontos, Center for Retailing, Handelshögskolan i Stockholm
Mats Fischerström, nShift
Axel Lindgren, nShift

kategorisponsor-nshift.jpg

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.