Årets logistiklösning
Årets logistiklösning tilldelas ett detaljhandelsföretag som visar en hög grad av kundnytta, innovationskraft, kreativitet och nytänkande och som nyttjar teknik i olika former i sin flödeskedja för att uppnå effektivitet och som påverkat verksamhetens konkurrenskraft och lönsamhet totalt sett.
Motivering:
I takt med att e-handelsvolymerna har vuxit har IKEA på senare år lyckats nyttja varuhusen till att även vara lokala logistikhubbar för hemleveranser. Genom att utnyttja den befintliga distributionsstrukturen har IKEA förvandlat sin klassiska butiksförsäljning till en omnikanal där kunderna kan handla var, när och hur de vill. Här har ett fokus på logistikutveckling samt förmågan att se möjligheter i sin befintliga verksamhet varit avgörande.
- Publicerad:
- 2023-04-04
- Senast uppdaterad:
- 2023-04-04
Motivering:
LIDl arbetar systematiskt med förbättringar av sitt logistiksystem vilket utgör en del av LIDLs framgång i Sverige. Utvecklingsarbetet har fokus på kostnadseffektivitet och hållbarhet.
Fyllnadsgrader är exempel på ett viktigt fokusområde där LIDL på senare år gjort stora utvecklingsinsatser; med hjälp av genomtänkta transportlösningar har man lyckats samordna butiksleveranser med upphämtning av returgods, återvinningsbart material och gods hos leverantörer.
- Publicerad:
- 2023-04-04
- Senast uppdaterad:
- 2023-05-08
Motivering:
Clas Ohlson har sedan 2018 satsat på att använda butiker som lokala e-handelslager för snabbare och mer kostnadseffektiva leveranser. Idag har kedjan totalt nio så kallade ”feeder stores” i Norden som kompletterar centrallagret i Insjön. Då feeder stores har ett utökat sortiment har det även inneburit en ökad omsättning lokalt. Satsningen på feeder stores är ett bra exempel på vilken betydelse nya och innovativa logistiklösningar har på ett företags utveckling av omni channel.
- Publicerad:
- 2023-04-04
- Senast uppdaterad:
- 2023-04-04
Kriterier
Minst 50 MSEK i årlig omsättning
Har varit verksamt i minst tre år och presenterat minst en årsredovisning
Har visat positivt resultat
Arbetar långsiktigt med logistiken och har gjort en kraftfull satsning som skapar fördelar för kunden eller företaget
Visar på nytänkande
Har tagit initiativ till mer ekonomisk, miljömässigt och socialt hållbara leveranser
Påverkat konkurrenskraften positivt
Påverkat företagets lönsamhet positivt
Visar på nytänkande
Har tagit initiativ till mer ekonomisk, miljömässigt och socialt hållbara leveranser
Jury
Arne Andersson (ordförande), Svensk Handel
Marie Enhörning, Svensk Handel
Daniel Johansson, Stadium
Erik Sandberg, Lunds Universitet
Márk Csontos, Center for Retailing, Handelshögskolan i Stockholm
Mats Fischerström, nShift
Axel Lindgren, nShift
- Kategori:
- event
- Ämne:
- retail-awards
- Publicerad:
- 2022-04-06
- Senast uppdaterad:
- 2023-04-13