Hoppa till innehåll

Årets tillväxtföretag är en butik eller ett detalj-eller partihandelsföretag som med positiv lönsamhetsutveckling påvisat en bättre tillväxt än branschen i övrigt. Priset har skapats för att främja snabbväxare eller stjärnskott inom handeln.

8-tillvaxt-2023.jpg

Motivering:

Detta tillväxtbolags resa startade i sociala medier. I dag finns varumärket i över 160 länder och i alla försäljningskanaler. Grundarnas mission att erbjuda snygga träningskläder och att höja kundernas självförtroende kring träning har resulterat i lojala kunder i en aktiv och växande Community kring träning. Samarbeten med lokala influencers på olika marknader har varit ett framgångsrecept. Tillväxten har varit snabbare än planerat och lönsamheten likaså.

Motivering:

På knappt tio år har grundaren tagit sitt modevarumärke till modevärldens allra finaste salonger, öppnat butiker i Stockholm, New York och Seoul och spridit sin skandinaviska design över hela världen. Stilen är tidlöst klassisk och företagets kunder vill att plaggen ska räcka länge både i den egna kapselgarderoben och för klimatets skull. Torts att detta är något så ovanligt som ett svenskt lyxvarumärke så närmar sig omsättningen en miljard och lönsamheten är god.  

Motivering:

Med djurvälfärd, ekologi och hälsa i fokus har den här aktören gett sig in en av de tuffaste branscherna för e-handeln nämligen dagligvarubranschen. Genom att runda den traditionella butikshandeln har de skapat en ny affärsmodell som kopplar ihop konsumenten direkt med producenten. Försäljningskanalen är antingen genom nätet eller genom dörrknackning. Även för ett e-handelsbolag är den personliga servicen och det mänskliga mötet en del av helhetsupplevelsen. Kraftig och lönsam tillväxt med ny affärsmodell i en traditionell bransch är resultatet.  

Kriterier

  • Ha en omsättning som överstiger 10 miljoner kronor

  • Påvisa en bättre utveckling än branschen i övrigt

  • Ha en positiv lönsamhetsutveckling under de senaste åren

Jury

Emma Hernell (ordförande), HUI
Stephanie Volovski, Svensk Handel
Stefan Fragner, Understatement
Billy Mc Cormac, Gullers Grupp 
Erik Hultheimer, Center for Retailing, Handelshögskolan i Stockholm

kategorisponsor-walley.jpg

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.