Hållbar E-handels arbetsgrupp e-com ready startades i syfte att anpassa e-handelns förpackningar till en e-handelslogik. De flesta varukedjor har hittills varit anpassade utifrån butikshandel. Med e-com ready sätts e-handelns förutsättningar först och logistik och förpackningar anpassas till en modern logik och logistik.
Två av landets största e-handlare, Apotea och Blomsterlandet, har inom ramen för projektet genomfört förändringar kring produktens transportförpackningar för att bättre anpassa dem för inleverans till sina e-handelslager. Resultatet är billigare leveranser, effektivare arbetsmetoder, bättre arbetsmiljö och ett minskat klimatavtryck. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln spara stora summor och samtidigt sänka sin klimatpåverkan. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Ordförande för arbetsgruppen är Erika Svensson, hållbarhetschef på Apotea.
______________________
Använd verktyget e-com ready footprint för att experimentera och mäta resultatet av ecom ready för ditt företag.
______________________