Grön + Digital = Sant. Seminarium om digitala produktpass
Den gröna och
digitala omställningen måste ske parallellt, men hur ska det gå till?
Den gröna och digitala omställningen måste ske parallellt,
men hur ska det gå till? Digitala produktpass har diskuterats under några år,
men frågorna är fortfarande många om när de egentligen kommer, vad de innebär
och hur man ska förbereda sig för dem.
Välkommen till ett förmiddagsseminarium som ger svar på
dessa frågor genom att återge det EU-arbete som pågår för att ta fram både de
specifika och tekniska kraven för att utveckla digitala produktpass.
Seminariet är främst ett fysiskt evenemang på plats i Svensk
Handels lokaler i Stockholm för Svensk Handels medlemsföretag, och bästa upplevelsen
kommer du att få om du är på plats. Men det kommer att gå att ansluta via Teams
utan att vara medlem i Svensk Handel. På plats kan du interagera med talarna,
samt avsluta med lunch.
Digitala produktpass är bara början på en nödvändig
omställning där den digitala omställningen kommer vara en förutsättning för den
gröna. För samtidigt kräver praktisk taget all ny lagstiftning som kommer från
EU den närmaste åren, via den så kallade Gröna Given, att spårbarheten och
transparensen i leveranskedjan förbättras väsentligt.
Det enda sättet att lyckas med detta är att genomföra en
omfattande digitalisering, som innefattar insamling och sammanställning av
såväl tekniska data som hållbarhetsdata.
Men hur ska företagen kunna förbereda sig för denna
parallella omställning så att det både främjar verksamheten och bidrar till mer
hållbara affärskedjor? Seminariets ambition är att ge vägledning och
inspiration till främst handelns medlemmar, men är relevant för alla aktörer
som vill göra digitala produktpass och spårbarhet till en konkurrens- och
hållbarhetsfördel.
Deltagande på plats är exklusivt för
medlemmar i Svensk Handel.
Deltagande via Teams är öppet för alla. Teamslänk kommer att skickas ut innan seminariet till alla anmälda.
Deltar du på plats kan du efter seminariet avsluta med en
enkel lunch i Svensk Handels lokaler.
Medverkande:
Magnus Nikkarinen, Hållbarhetsexpert på Svensk Handel
Staffan Olsson, GS1 Sweden
Malin Rosqvist, Programchef, RISE
Lennart Strandberg, Business Relations och ordförande i SIS TK 639, Blue
Cromos
Daniel Göhlin, VD/Grundare, GUNG AB
Hans Petter Hubert, Director, Strategic Initiatives, Kezzler
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!