HUI har utsett unisexdoften till Årets julklapp. – Unisexdofter är verkligen på tapeten just nu och blir allt mer populära, dels tack vare sociala medier men också för att de är så enkla att bära, säger Hannah Bergroth, skönhetsredaktör på Kicks.
Årets julklapp 2024 är en produkt som speglar samtidens fokus på individens personliga uttryck och bryter med traditionella könsnormer. Trots lågkonjunkturen fortsätter skönhetsbranschen att växa, och unisexdoften blir en lyxig men tillgänglig present.
Konsumenterna väljer vardagslyx i tuffa tider
– Vi har haft flera tuffa ekonomiska år bakom oss. När vi måste välja bort större investeringar och inköp unnar vi oss fortfarande vardagslyx. Parfymen har alltid varit en uppskattad julklapp men nu finns ett nyväckt intresse för doftens funktion när det kommer till avslappning och välmående, säger Emma Hernell, vd på HUI Research.
Skönhetsbranschen är en av få branscher i Sverige som har haft tillväxt trots lågkonjunkturen. Under första halvåret 2024 växte branschen med hela 17 %, medan sällanköpsvaruhandeln i övrigt har stått still, och i vissa fall backat. Fenomenet kan delvis förklaras av “the lipstick-effect”, som beskriver hur mindre vardagslyx som skönhetsprodukter ökar i perioder av ekonomisk osäkerhet.
Julhandeln och Black Week är årets viktigaste handelsperioder och har stor påverkan på många företags resultat. Den närmaste tiden blir avgörande för hur handelsföretagen kan sammanfatta ett i flera avseenden ganska utmanande år.
Att unisexdoften blir Årets julklapp tas emot mycket positivt från skönhetsbranschen, Hannah Bergroth, skönhetsredaktör på Kicks, kommenterar så här:
– Jag tycker det är himla roligt att just unisexdoft är årets julklapp! Det är något som alla kan ta till sig – oavsett vem eller hur gammal du är. Även om parfymer i sig kan upplevas som ett svårt köp är just de som finns under kategorin unisex alltid ett säkert kort. Dofterna innehåller nämligen doftnoter som är neutrala, vilket gör att de passar alla.
– Jag skulle säga att unisexdofter verkligen är på tapeten just nu och faktiskt blir allt mer populära, dels tack vare sociala medier men också för att de är så enkla att bära.
Så väljs Årets julklapp ut
HUI presenterar varje år sedan 1988 Årets julklapp. Under hela året analyserar HUI handeln och konsumtionslandskapet, och samlar på sig fakta om produkter och trender. Under hösten sammanvägs sedan materialet för att utse Årets julklapp som också ska uppfylla ett eller flera av följande kriterier:
Produkten ska representera tiden vi lever i.
Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året.
Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal.
Varje år deponeras ett exemplar av Årets julklapp på Nordiska Muséet, som ett tidsdokument som fylls på år efter år.
Det oberoende marknadsundersökningsföretaget HUI Research har i 50 år undersökt, mätt och analyserat den svenska handeln. HUI är ett helägt dotterbolag till Svensk Handel.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!