Lär känna en av finalisterna inför Svensk Handels årliga gala Retail Awards. Elon är nominerade i den åtråvärda kategorin Årets Köpupplevelse, där vinnaren slutligen röstas fram av allmänheten. Röstningen är nu avslutad för i år.
Nu närmar sig årets festkväll med stormsteg. Den 8 maj ska vi äntligen få uppmärksamma och hylla extra fina initiativ och personer inom handeln i Sverige. Här presenterar vi en av finalisterna i kategorin Årets köpupplevelse, nämligen Elon:
Motivering till Elons finalplats i Retail Awards
”Genom ett unikt koncept där kunden, och inte produkten, står i centrum tar Elon greppet om hela kundresan från rådgivning till efterservice. Med den egna personalen som den viktigaste resursen, ger Elon sina kunder en köpupplevelse i världsklass som gör att hen ständigt återkommer. De lever gott och väl upp till sitt mål att om upplevas som den lokala kvarterskrogen.”
Nordens största hemelektronikkedja
Elon finns i de nordiska länderna, och är den största butikskedjan för hemelektronik och vitvaror i både Sverige och hela Norden, med över 400 butiker bara i Sverige.
- Finalplatsen är en fantastiskt glad nyhet och en bekräftelse på att vårt målmedvetna arbete med att skapa en köpupplevelse där kunden känner sig välkommen hem till Elon är på rätt väg, säger Camilla Waldmark som är PR & kommunikationsansvarig på Elon.
Elons huvudinriktning ligger på hemprodukter som vitvaror och andra hushållsprodukter som gör kunders vardag enklare. Elon har satsat mycket på hög tillgänglighet för både kunskap och service i din närhet. Kunden kan också handla på webbplatsen och få produkten levererad hem eller hämta den i närmaste butik.
Elon är en kedja av fria fackhandlare i specialiserade butiker och när du besöker en lokal Elonbutik, får du hjälp av skicklig personal. Tanken är att det ska vara en tydlig igenkänning oavsett vilken Elonbutik man kommer in i.
Kundklubben
Det heta communitytänket i handeln finns också hos Elon, i och med kundklubben Elon Club, där man får erbjudanden, förlängt öppet köp, och inspirerande nyhetsbrev.
- Vår kundklubb är en viktig del i vår affär och ger oss möjlighet att lära oss mer om våra kunder samtidigt vår målsättning är att ge klubbmedlemmarna något extra, som exempelvis erbjudanden och inspiration. Win-win, helt enkelt!
Hållbarhet central fråga för Elon
För stora delar av handeln är hållbarhet avgörande för utveckling, och Elon är inget undantag.
Återwin-win är ett koncept som handlar om att Elon erbjuder återvinning i alla sina fysiska butiker – både Elon och Elon Ljud & Bild. När du som konsument kommer in med din gamla produkt så ser Elon till att den återvinns på korrekt sätt, oavsett om det är ett kylskåp, plattång eller mobiltelefon. Man har också återvinningscentraler för mindre hemelektronik i butik.
- Vi har ett ansvar för de produkter vi säljer på många sätt – inte minst när det gäller återvinningen. I varje butik har vi en tydligt avsatt plats där kunden kan lämna in gammal hemelektronik så att vi sedan säkerställer att den återvinns på ett korrekt sätt. I våra Elon Ljud & Bild-butiker finns möjligheten att lämna in gamla mobiltelefoner som sedan återbrukas. Möjligheten att återvinna och återbruka produkter är något som vi aktivt arbetar med för att hitta nya vägar framåt.
Vi tackar för pratstunden och önskar Elon ett varmt lycka till på Retail Awards som avgörs den 8 maj på Nalen i Stockholm.
Här är de tre finalisterna: Inet, Hatstore och Elon
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!