Hoppa till innehåll

Läs alla jurymotiveringar. Nu har våra jurygrupper gjort sitt svåra jobb och ur den digra floden av nominerade vaskat fram årets bästa i de olika kategorierna. Här är årets finalister med motiveringar.

Här nedan kan du se vilka alla finalister var och dessutom läsa juryns motiveringar.

Årets köpupplevelse

Motivering:

Inet har inte bara stenhårt kundfokus, de är närmast besatta av sina kunder, eller ”vänner” som de själva kallar dem. När dessutom medarbetarna är så djupt engagerade i Inets sortiment uppstår en kundupplevelse som slår det mesta. En upplevelse som utvecklas i symbios mellan medarbetare och trogna kunder som rekommenderar och finner den bästa lösningen för varje enskild person.

Motivering:

Hatstore har med sin inspirerande webbutik, sina satsningar på leveranser, sitt närmast oändliga sortiment och möjligheter att med digitala verktyg enkelt designa och skräddarsy sin egen keps, utvecklat en fantastisk köpupplevelse som även väcker stor respekt i kepsens hemland USA.

Motivering:

Genom ett unikt koncept där kunden, och inte produkten, står i centrum tar Elon greppet om hela kundresan från rådgivning till efterservice.  Med den egna personalen som den viktigaste resursen, ger Elon sina kunder en köpupplevelse i världsklass som gör att hen ständigt återkommer. De lever gott och väl upp till sitt mål att om upplevas som den lokala kvarterskrogen.

_________________________________

2-butik-2023.jpg

Årets butik

Motivering:

Med långsiktig och tydlig filosofi att ge kunden personlig service, ett brett urval av högklassiga smycken och juveler i egen design förflyttar Juvelerare Carl Hoff ett anrikt yrke in i framtiden. Butiken, med tillhörande verkstad, blandar tradition i generationer med djupt hantverkskunnande och har hela tiden sitt mål i sikte – Nöjda och återkommande kunder!

Motivering:

Med stor passion och mycket hjärta kring sina produkter, skapar Japanese Knife Company ett kundbemötande
utöver det vanliga. Butiken har ett fantastiskt utbud av köksknivar, diverse tillbehör och ett enastående knivhantverk demonstreras.
Här anordnas kurser i knivslipning där deltagarna diplomeras efter att de klarat testerna. Nörderi på hög nivå som skapat en oväntad pärla i Stockholm!

Motivering:

Gedigen kunskap från turnélivet har skapat en hög kunskapsnivå! Unik service, specialistkunskaper och en ärlig ambition att hjälpa kunden med allt från plektrum till högtalarverktyg. These Go To 11 har lyckats skapa en inspirerande koppling till Sveriges musik- och kulturhistoria, i samarbete med de bästa tillverkarna. En butik som behöver upplevas!

_________________________________

finalister-butikssaljare.jpg

Årets butikssäljare

Motivering:

Med personliga säljmöten där kunderna möts med namn får Oliwer dem att känna sig bekväma i butiken. Under 2022 var han en av toppsäljarna på Kicks i hela landet sett till omsättning, snittkvitto och produkter i påse. Förutom butikens produkter får Oliwer även kunderna att köpa märken och produktserier som bara finns på e-com. Oliwer jobbar ständigt för att höja upplevelsen i butiken, både visuellt och i det personliga mötet!

Motivering:

Med ett genuint intresse för kunden och hens behov och önskningar gör Lova alltid sitt yttersta för att möta och överträffa dem. Hon har en vilja att lära, söker själv svar på frågor och utmaningar och har tagit ett större ansvar än vad som förväntats av henne. Lovas drivkraft märks inte minst på försäljningssiffrorna där hon själv står för minst hälften av teamets försäljning på månadsbasis visar samtidigt som hon tar plats i teamet och naturligt coachar sina kollegor!

Motivering:

I en liten nischad butik med kunder över hela världen är Svantes fingertoppskänsla när det gäller det lite nördiga sortiment extra viktig. Det är i hög utsträckning han som har bidragit till att butiken är placerad som nummer ett bland alla cykelbutiker i Sverige enligt trustpilot. Svante är proaktiv och initiativrik, något som märks både för kunderna och i utvecklingen av bolaget. Svante har en förmåga att göra kunderna nöjda utan att tappa fokus på företagets marginaler och mål!

_________________________________

4-digital-2023-1680254925.jpg

Årets digitala satsning

Motivering:

Med en imponerande och handplockad projektgrupp bestående av några av de mest framstående leverantörerna på marknaden har Djerf Avenue implementerat en modern headless miljö med god skalbarhet, omnikanalstöd och säkerhet. Satsning möjliggör en fortsatt kraftig global expansion, att ”Djerf Avenue-universumet” breddats med re-selling och ett helt eget socialt medie har lanserats i form av Angels Avenue. 

Motivering:

Monkis lansering av en ny app har skapat en helt ny kundupplevelse för den som besöker deras butiker. Med gamification och ny teknik väver Monki ihop den fysiska och digitala upplevelsen. Kunderna upptäcker butiken på ett nytt sätt, med hemliga rabatter, nya överraskningar varje dag och kan snabb och enkel betala och checka ut, helt på egen hand.

Motivering:

Gina Tricots satsning på RFID är ett utmärkt exempel på hur digitala satsningar kan förbättrat kundupplevelsen i såväl butik som online och samtidigt möjliggöra stora hållbarhetsvinster.
Numera har personalen alltid kunskap om vilka varor som finns i butiken och har därmed mer tid att skapa bra kundupplevelser.  Kunden erbjuds dessutom en äkta omnikanal-upplevelse. Risken för föråldrade varulager har minskat kraftigt när varor oftare kan flyttas mellan butiker.

_________________________________

7-ledare-2023.jpg

Årets ledare

Motivering:

Rickard är en uppskattad ledare tack vare sitt transparenta och jordnära sätt att kommunicera. Han visar riktning för organisationen och har modet att utforska nya vägar. Rickard tror på medarbetarnas förmåga, och uppmuntrar alla medarbetare att göra sitt bästa och att fatta egna beslut, samtidigt som han alltid finns där och stöttar längs vägen.

Motivering:

Stina är en lyhörd ledare som sätter stor vikt vid medarbetarnas utveckling. Hon är skicklig på att identifiera individers drivkrafter och färdigheter och ser till att dessa tas till vara på, på bästa sätt. Genom sitt engagerande och motiverande sätt har Stina bidragit till att skapa en stark laganda som varit en avgörande faktor för Åhléns Outlets framgång.

Motivering:

Niclas är en uppskattad och transparent ledare som ger stort förtroende och ansvar till sina medarbetare men som samtidigt finns där för att coacha, utmana och backa upp. Han håller regelbundet digitala möten som heter ”Högt i Tak” där medarbetare kan skriva frågor direkt till Niclas som han sedan besvarar. Han visar omtanke, är nyfiken samt ställer frågor och tar verkligen vara på den feedbacken som han får.

_________________________________

8-tillvaxt-2023.jpg

Årets tillväxtbolag

Motivering:

Med djurvälfärd, ekologi och hälsa i fokus har den här aktören gett sig in en av de tuffaste branscherna för e-handeln nämligen dagligvarubranschen. Genom att runda den traditionella butikshandeln har de skapat en ny affärsmodell som kopplar ihop konsumenten direkt med producenten. Försäljningskanalen är antingen genom nätet eller genom dörrknackning. Även för ett e-handelsbolag är den personliga servicen och det mänskliga mötet en del av helhetsupplevelsen. Kraftig och lönsam tillväxt med ny affärsmodell i en traditionell bransch är resultatet.  

Motivering:

På knappt tio år har grundaren tagit sitt modevarumärke till modevärldens allra finaste salonger, öppnat butiker i Stockholm, New York och Seoul och spridit sin skandinaviska design över hela världen. Stilen är tidlöst klassisk och företagets kunder vill att plaggen ska räcka länge både i den egna kapselgarderoben och för klimatets skull. Torts att detta är något så ovanligt som ett svenskt lyxvarumärke så närmar sig omsättningen en miljard och lönsamheten är god.  

Motivering:

Detta tillväxtbolags resa startade i sociala medier. I dag finns varumärket i över 160 länder och i alla försäljningskanaler. Grundarnas mission att erbjuda snygga träningskläder och att höja kundernas självförtroende kring träning har resulterat i lojala kunder i en aktiv och växande Community kring träning. Samarbeten med lokala influencers på olika marknader har varit ett framgångsrecept. Tillväxten har varit snabbare än planerat och lönsamheten likaså.

_________________________________

5-hallbarhet-2023.jpg

Årets hållbarhetssatsning

Motivering:

En mötesplats som samlar samarbetspartners kring cirkulär handel och konsumtion.

I satsningen Circuit har Ingka Centres skapat en ny typ av retailbaseraddestination och nav där besökaren kan lära sig om att reparera, återanvända, hyra och återvinna alla typer av produkter. En unik satsning och koncept som gör cirkulära lösningar och konsumtion tillgängliga för den breda massan. Circuit visar på ett innovativt och inspirerande sätt vägen att gå från konsument till att bli en cirkulent.

Motivering: 

De har vågat fråga sig hur världens mest hållbara butikskoncept egentligen ser ut. En unik satsning där de låter varje enskild produkt värderas utifrån från höga sociala, hälso-, miljömässiga och ekonomiska kriterier och innan de testas direkt i en butiksmiljö. Allt i syfte att finna smarta lösningar som kan användas i branschen och samtidigt hjälpa kunderna till ett mer medvetet beteende och en plats där man kan handla med gott samvete inom planetens gränser. 

Motivering: 

Deras tydliga mål och åtgärder med syfte att främja hållbarhet visar på en hög grad av motivation och engagemang inom organisationen. Det ambitiösa arbetet med hållbarhet genomsyrar hela verksamheten och ger kunderna möjlighet att göra mer hållbara och cirkulära val. Några exempel är organisationens målsättning att alla plagg ska användas av minst tre barn och vara gjorda av hållbara material till senast 2025. Allt görs i en strävan att förbättra påverkan på natur och människor.

_________________________________

finalister-logistiklosning.jpg

Årets logistiklösning

Motivering:

I takt med att e-handelsvolymerna har vuxit har IKEA på senare år lyckats nyttja varuhusen till att även vara lokala logistikhubbar för hemleveranser. Genom att utnyttja den befintliga distributionsstrukturen har IKEA förvandlat sin klassiska butiksförsäljning till en omnikanal där kunderna kan handla var, när och hur de vill. Här har ett fokus på logistikutveckling samt förmågan att se möjligheter i sin befintliga verksamhet varit avgörande.

Motivering:

LIDl arbetar systematiskt med förbättringar av sitt logistiksystem vilket utgör en del av LIDLs framgång i Sverige.  Utvecklingsarbetet har fokus på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Fyllnadsgrader är exempel på ett viktigt fokusområde där LIDL på senare år gjort stora utvecklingsinsatser; med hjälp av genomtänkta transportlösningar har man lyckats samordna butiksleveranser med upphämtning av returgods, återvinningsbart material och gods hos leverantörer.

Motivering:

Clas Ohlson har sedan 2018 satsat på att använda butiker som lokala e-handelslager för snabbare och mer kostnadseffektiva leveranser. Idag har kedjan totalt nio så kallade ”feeder stores” i Norden som kompletterar centrallagret i Insjön. Då feeder stores har ett utökat sortiment har det även inneburit en ökad omsättning lokalt. Satsningen på feeder stores är ett bra exempel på vilken betydelse nya och innovativa logistiklösningar har på ett företags utveckling av omni channel.

_________________________________

6-internationell-2023-1680253824.jpg

Årets internationella expansion

Motivering:

Chimi har sedan start satsat på att bygga ett globalt varumärke och efter att år 2021 ha nått en omsättning på ca 100 mkr inleddes en ambitiös satsning på en ökad internationell expansion. Utanför Sverige är USA en av de snabbast växande marknaderna och i år väntas varumärket öppna sin första butik i New York.

Motivering:

Understatement är ett snabbväxande svenskt varumärke med en uttalad internationell strategi. Med målet att lyfta kvinnor och stärka deras självförtroende oavsett var de befinner sig, har Understatement gått från att ha 80% försäljning i Sverige under 2020 till 20% i Sverige år 2022, med resterande 80% från 75 olika länder.  

Motivering:

Waldor & Co är ett svenskt klock- och smyckesvarumärke som idag omsätter cirka 90 % utomlands. Varumärket är grundat av tre bröder från Kungsbacka och har lyckats med strategin att från början fokusera på den globala marknaden och dra nytta av e-handel och digitalt content för att bygga ett skalbart och lönsamt ständigt växande bolag.

_________________________________

johanna-strid2.jpg

Johanna Strid

Sälj-och marknadskoordinator

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.