Hoppa till innehåll

I samband med att marknaden av influencers mognar väljer allt fler personer med en stor följarskara i sociala medier att bygga bolag istället för att sälja reklam. Vad betyder det för e-handeln? Hur lyckas man med ett influencer-varumärke?

framtidens-e-handel-some-final-(1).jpg

Detta kommer diskuteras under liveinspelningen av podcasten Framtidens E-handel på D-Congress när Björn Påhlman Spenger träffar några av Sveriges största influencers.

Pingis Hadenius är serieentreprenör inom digital FMCG (fast moving consumer goods). Hon är bland annat grundare av Löwengrip Beauty, Flattered, Hermine Hold och Economista. Hon är i grunden ekonom med en karriärbakgrund inom finans och publishing.

Direct-to-costumer

Många av de influencer-varumärken som etablerat sig på marknaden använder direct-to-costumer som affärsmodell med egen e-handel och hemsida som nav för försäljningen. Här är de influencers som tillsammans med Pingis gästar livepodden Framtidens E-handel under D-Congerss:

Lovisa Worge började som influencer år 2018 och har sedan dess framgångsrikt byggt sin karriär som influencer och entreprenör. År 2022 lanserade hon, tillsammans med Bianca Ingrosso, smyckesvarumärket ANI Jewels. Bolaget erbjuder högkvalitativa produkter till rimliga priser med direct-to-consumer som affärsmodell.  

Petra Tungården började sin influencerkarriär som bloggare, men har även varit stylist och modechef på Metro. Hon har också gjort framgångsrika designsamarbeten med flertalet retailbolag. Idag är Petra kreativ chef på ADOORE, företaget som hon grundade 2018. Adoore har haft en snabb tillväxt sedan start och förra året omsatte bolaget närmare 40 miljoner kronor. 

Alice Stenlöf är influencer och entreprenör som sedan september 2020 driver varumärket A-Dsgn. Bolaget bygger på idén om att mode är för alla och använder direct-to-costumer som affärsmodell. Modevarumärket startades tillsammans med ”influencer-fabriken” Hubso, som står bakom en rad olika e-handelsvarumärken med av influencers.  

Sanne Alexandra är grundare av Sanne Alexandra Stockholm. Hon är en holistisk influencer som delar allt från att bygga bolag till att parera familjeliv och prioritera sitt välmående.

Biljetterna till D-Congress 2023 är slutsålda men det kommer finnas möjlighet att följa med via Svensk Handels LinkedIn där vi sänder live från studion på D-Congress. Läs mer om Framtidens E-handel på D-Congress 2023 här.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
regeringens_tulljour.jpg

Osäkerhet kring USA:s handelstullar: Regeringen inrättar ”tulljour”

NyhetRegeringen inrättar en särskild "tulljour" för att stötta företag som påverkas av osäkerheten kring USA:s handelstullar.
charlotte_dc_talks.png

Från Borås till Berlin - så bygger Cellbes en internationell tillväxtresa

NyhetCharlotte Nordén berättar hur ett starkt varumärke och ett värderingsdrivet ledarskap kan göra skillnad – även över landsgränser.
freddy-sobin-(1920-x-1080-px).png

“Att vända motvind till medvind” – XXL:s vd Freddy Sobins 3 framgångstips

NyhetSportkedjan XXL har inte haft en spikrak resa – men är nu tillbaka i tillväxt, mycket tack vare tre faktorer.
temu.png

Larmrapport om farliga varor från nätjättar – nu kräver Svensk Handel skarpa åtgärder

NyhetEn ny granskning från Kemikalieinspektionen visar att 6 av 10 produkter från stora onlineplattformar innehåller förbjudna ämnen.
hyresdatabasen-startbild-2024_2.png

Bidra till Hyresdatabasen - jämförbarheten bättre än någonsin

NyhetSom medlem i Svensk Handel kan du bidra till vår Hyresdatabas och samtidigt använda den för att jämföra hyresnivåer runt om i landet.
stamma-daunfeldt.png

Huvudtalaren inför Svensk Handels årsstämma - “Vi behöver inte mer krispolitik”

NyhetNär Svensk Handels medlemsföretag samlas till årsstämma den 15 maj, står framtiden och den ekonomiska utvecklingen i fokus.
avtalsnytt5-2025.png

Avtalsnytt 5: ”Vi har landat nya avtal på märket”

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen och förhandlingschef Ola Axelsson kommenterar de nya avtalen.
usa.jpg

USA:s tullar mot EU slår in på farlig väg

NyhetI en tid där osäkerheten redan är stor skapar de amerikanska tullarna ytterligare oro. Svensk Handel anser att USA slår in på en farlig väg.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.