Inet är en av finalisterna inför Svensk Handels årliga gala Retail Awards. De är nominerade i den åtråvärda kategorin Årets köpupplevelse, där vinnaren slutligen röstas fram av allmänheten. Röstningen är nu avslutad för i år.
Nu närmar sig årets festkväll med stormsteg. Den 8 maj ska vi äntligen få uppmärksamma och hylla extra fina initiativ och personer inom handeln i Sverige. Här presenterar vi en av finalisterna i kategorin "Årets köpupplevelse", nämligen:
Inet
Motivering till Inets finalplats i Retail Awards:
”Inet har inte bara stenhårt kundfokus, de är närmast besatta av sina kunder, eller ”vänner” som de själva kallar dem. När dessutom medarbetarna är så djupt engagerade i Inets sortiment uppstår en kundupplevelse som slår det mesta. En upplevelse som utvecklas i symbios mellan medarbetare och trogna kunder som rekommenderar och finner den bästa lösningen för varje enskild person.”
Rejäl prisvägg
När man ser den långa listan över utmärkelser som Inet har fått från bland annat Prisjakt, Pricerunner och Sweclockers, åtskilliga år i rad i kategorierna Årets datorbutik, Årets nätbutik och Årets e-handlare, så förstår man att Inet måste göra något rätt, år ut och år in.
- Utmärkelserna är vi superstolta över, speciellt när det är kunder som är med och utser vinnaren. Det blir ett kvitto på att vi gör rätt saker. Vi har sedan bolaget startade alltid utgått från vad som är bäst för kunden och hela tiden varit lyhörda och utvecklat oss baserat på den feedback vi får. Det handlar inte om tur, utan en medveten strategi som genomsyrar alla delar av bolaget, säger Erik Wickman som är vd på Inet.
Riktigt bra villkor ger resultat
Inet lägger stor vikt vid kundnöjdhet och riktigt snabb service. Det innebär fri frakt på alla ordrar som genomförs på Inet. Dessutom ger man alltid 30 dagars öppet köp, oavsett om man köpt produkten i butik eller på inet.se. Om en kund behöver skicka tillbaka en produkt, antingen i retur eller för service, så står Inet för returfrakten. Om kunden lägger en beställning före klockan 17.00 på vardagar går paketet iväg samma dag. Dolda avgifter är inget Inet vill förknippas med. Erik igen:
Vi har hela tiden strävat efter att ta bort all friktion vid ett köp, till exempel inga ”dolda” expressavgifter bara för att få sin order i tid. Vi har i princip inga avgifter alls, det ska inte finnas någon anledning att inte handla hos oss. Du får riktigt bra villkor och inga dolda överraskningar annat än en pingvinstång som en liten bonus i paketet, för vem blir inte lite glad av en liten godisbit när man packar upp sitt paket?
Erik Wickman
vd Inet
Kunder kallas för vänner
Mycket av Inets framgångar bygger på det starka communityt kunderna emellan. Recensioner och annan feedback ger nya kunder en bra start. Erik är mycket tydlig kring just synen på kunderna.
- Våra kunder är våra vänner, det handlar om att finnas där när det behövs! Vi är snabba på att återkomma, vi skulle aldrig lura aldrig någon och försöker alltid hjälpa till så att du får rätt produkter, precis som en vän skulle fått. Hos oss finns inga incitament att sälja något som kunden inte behöver eller som vi tjänar mer pengar på, det viktigaste är att du blir nöjd. I och med det så får vi väldigt mycket tillbaka i form av recensioner och en trogen skara ambassadörer som rekommenderar Inet till vänner och bekanta.
Inet satsar också mycket på produktkunskap hos sin personal, vilket kan vara en avvägning mellan nörderi och det första kundmötet. En del kunder är extremt tekniskt kunniga, medan andra är rena nybörjare, eller till och med helt tekniskt ointresserade.
- Kunskap är ett av våra värdeord och vi har ett tydligt fokus på entusiaster, främst inom datorer/gaming och tillbehör. I de roller som möter kunder så är teknikintresset ett viktigt krav och jobbar man med produkter som man själv brinner för blir ju även jobbet i sig roligare. I och med att vi har ett relativt smalt sortiment kan vi säkerställa att vi är bra uppdaterade i allt som händer och den senaste tekniken. Vi anordnar även interna utbildningsevent för personalen där vi bjuder in tillverkare att utbilda och visa upp senaste produkterna. Hos oss finns inga säljare, bara rådgivare vilket gör att även den kund som inte är så insatt kan känna sig trygg i att vi tillsammans kommer fram till rätt val av produkter.
Vi tackar Erik för pratstunden och önskar Inet ett varmt lycka till på Retail Awards som avgörs den 8 maj på Nalen i Stockholm.
Här är de tre finalisterna: Inet, Hatstore och Elon
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!