Hoppa till innehåll

Svensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. På vilket sätt vill de driva frågor som gynnar handeln? Här svarar Alice Bah Kuhnke från Miljöpartiet på frågor kopplat till EU och handeln.

alice-mp.png

Hur ska företagen kunna leva upp till de högt ställda hållbarhetsmålen?

De som är modiga idag kommer att bli vinnare imorgon. Målen är högt satta, men det är också för att ge incitament till att ställa om snabbt. Självklart måste också politiken, både i Sverige och på EU-nivå, möta upp med stöd och reformer som gör det så lätt som möjligt för företagen att nå hållbarhetsmålen. 

Hur ska företagen ges förutsättningar att följa den digitala omställningen?

Just eftersom EU har en gemensam inre marknad så behövs gemensamma regler kring till exempel dataskydd och AI, då blir det tydliga spelregler och enklare att agera inom EU. Vår storlek är vår styrka, och den digitala omställningen ska vi ha gemensamma spelregler för inom EU. Farliga och destruktiva former av AI måste förbjudas, samtidigt som övriga regler kring till exempel dataskydd måste vara enkla att förstå och logiska att följa.   

Hur kan politiken stärka regelförenklingsarbetet på en europeisk nivå?

Självklart ska vi inte ha regler bara för reglernas skull, men regelförenklingsarbete får inte användas som förevändning för att kompromissa med miljö eller mänskliga rättigheter. Jag har varit med och röstat både om att införa nya regler, för att stärka kraven på social och miljömässig hållbarhet i produktionskedjorna, samtidigt som jag röstat för att ta bort regler som blivit överflödiga eller daterade. Jag tror att svaret på den här frågan framför allt handlar om att EU måste vara snabbfotat och hänga med i utvecklingen, så att vi inte har regler som blivit onödiga med tidens gång. 

Två snabba frågor

På vilket sätt vill du driva frågor som gynnar handeln?
Jag vill skapa tydliga förutsättningar för handeln att vara en del av den gröna omställningen, till exempel genom att kraven på märkningar av produkter och information till konsumenter är gemensamma inom hela EU.

Vad ser du är viktigt för svenska företag för att de ska kunna växa och bidra till Sveriges konkurrenskraft?
Det är viktigt att vi fortsätter skapa politiska förutsättningar som gör det lätt att ligga i framkant i den gröna omställningen. Jag kommer göra vad jag kan för att vi ska ställa samma krav i handelsavtal med andra länder som vi ställer på de varor som produceras inom EU - det gäller allt från krav kring antibiotikaanvändning, klimatpåverkan och mänskliga rättigheter. Att vi ligger i framkant ska vara en konkurrensfördel, aldrig en nackdel. Och det är upp till oss politiker att se till så att det blir så.

johan-hetting.jpg

Johan Hetting

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – men farorna är långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.
maria-mikkonen-1.jpg

Vårbudgeten saknar åtgärder för hushållens och företagens ekonomi

NyhetNär vårpropositionen idag presenterades saknades tyvärr inslag för att stärka hushållens och företagens ekonomiska situation.
kaffevarning.png

Kaffe – en eftertraktad vara för tjuvar

NyhetUnder en längre tid har vi sett hur priset på kaffe stadigt har stigit. Det gör det till ett hett eftertraktat byte i butikerna
handlare-och-rattskedjan.png

Hur hanteras min polisanmälan egentligen?

NyhetMissa inte Svensk Handels vägledning, en helhetsbild över hur rättskedjan ser ut, och vad nästa steg är om din butik utsätts för brott.
regeringens_tulljour.jpg

Osäkerhet kring USA:s handelstullar: Regeringen inrättar ”tulljour”

NyhetRegeringen inrättar en särskild "tulljour" för att stötta företag som påverkas av osäkerheten kring USA:s handelstullar.
charlotte_dc_talks.png

Från Borås till Berlin - så bygger Cellbes en internationell tillväxtresa

NyhetCharlotte Nordén berättar hur ett starkt varumärke och ett värderingsdrivet ledarskap kan göra skillnad – även över landsgränser.
freddy-sobin-(1920-x-1080-px).png

“Att vända motvind till medvind” – XXL:s vd Freddy Sobins 3 framgångstips

NyhetSportkedjan XXL har inte haft en spikrak resa – men är nu tillbaka i tillväxt, mycket tack vare tre faktorer.
temu.png

Larmrapport om farliga varor från nätjättar – nu kräver Svensk Handel skarpa åtgärder

NyhetEn ny granskning från Kemikalieinspektionen visar att 6 av 10 produkter från stora onlineplattformar innehåller förbjudna ämnen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.