Eric Lundberg, vd Apotek Hjärtat, Nina Jönsson, vd Plantagen, Ann Carlsson Meyer, vd Systembolaget, Marie Nygren, vd Coop Sverige och Elisabeth Peregi, vd KappAhl, har idag valts in i Svensk Handels styrelse. Anders Svensson, vd på ICA Sverige omvaldes till ordförande.

- 2021 präglades precis som året innan av coronapandemin. När vi nu trodde på bättre tider kom också det fruktansvärda kriget i Ukraina med stort mänskligt lidande. Kriget medför utmaningar för hela samhället och även för handeln. Vi ska finnas där för våra medlemmar, små som stora, under året som kommer och jag vill välkomna de nya ledamöterna i Svensk Handels styrelse säger Anders Svensson, ordförande i Svensk Handel.

Nina Jönsson, vd för Plantagen och en av fem nya medlemmar i styrelsen:

- Det känns hedrande att bli tillfrågad att sitta med i Svensk Handels styrelse. Handeln är en enormt viktig del av det svenska samhället, inte minst då den många gånger är unga människors första möte med arbetslivet. Det är också en bransch i rörelse och jag hoppas att jag med min erfarenhet ska kunna bidra med lärdomar från dagligvaru,- och sällanköpsbranschen.

Nya styrelsen på Svensk Handel:

Anders Svensson, ICA Sverige AB, ordförande

Freddy Sobin, Kicks Kosmetikkedjan AB, förste vice ordförande

Björn Lindblad, Mio AB, andre vice ordförande

Klas Balkow, Axfood AB

Kristofer Tonström, Clas Ohlson AB

Filip Ekvall, H&M Hennes & Mauritz Sverige AB

Liv Forhaug, Martin & Servera AB

Patrik Hedelin, eEquity Services AB

Lena Herder, IKEA Svenska Försäljnings AB

Charlotte Nordén, Cellbes AB

Susanne Holmström, NetOnNet AB

Elisabeth Tedestål, Vellingeblomman AB

Magnus Wassén, Wassén Livs AB

Eric Lundberg, Apotek Hjärtat AB

Nina Jönsson, Plantagen Sverige AB

Ann Carlsson Meyer, Systembolaget AB

Marie Nygren, Coop Sverige AB

Elisabeth Peregi, KappAhl AB

Därutöver är Sofia Larsen, nytillträdd vd på Svensk Handel och i rollen som sådan, ledamot i styrelsen.

Freddy Sobin, vd Kicks Kosmetikkedjan AB omvaldes till förste vice ordförande och till andre vice ordförande omvaldes Björn Lindblad, vd Mio AB.

matkorg.png

Stigande optimism inom stora delar av handeln

PressmeddelandeFramtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader.
sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.
blurrad-kvinna-och-klader.jpg

Nya dystra siffror – det stjäls för mer än någonsin inom handeln

PressmeddelandeÅterkommande stölder är ett stort problem som på sikt kan få katastrofala konsekvenser för handlare och personal.
kund-kladbutik.jpg

Modehandeln ökade i maj

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för maj månad visar på en ökning för både skohandeln och klädhandeln.
kungsgatan-stockholm.png

Svensk Handel och Visita överklagar beslut om miljözon 3

PressmeddelandeSvensk Handel och Visita har idag överklagat Stockholm stads beslut som rör införandet av miljözon klass 3 i delar av City.
student-grattis-16x9.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

student-grattis-16x9-2.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln