Hoppa till innehåll

Pessimistiska framtidsförväntningar inom handeln – för 39:e månaden i rad

Handelsföretagens syn på kommande tre månader är dyster. Framtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln, dagligvaruhandeln samt partihandeln föll i mars. Svensk Handels Handelsbarometer är ytterligare ett bevis på branschens mycket utsatta läge.

sofia-larsen-24-3.jpg

I över tre års tid har handelsföretagens framtidsutsikter utifrån parametrarna försäljning, antal anställda, samt lönsamhet varit pessimistiska. Aldrig tidigare i Handelsbarometerns historia har en sådan långtgående dyster trend kunnat noteras.

Stora tapp för sällanköps- och dagligvaruhandeln

Framtidstron inom såväl sällanköpshandeln som daglighandeln rasar i månadens mätning. Den förra med -3,0 enheter, vilket resulterar i ett indikatorvärde på 89,9, och den senare med -4,6 enheter, vilket innebär ett indikatorvärde på 92,0. Den främsta anledningen till den stora nedgången är en alltmer dämpad syn på framtida lönsamhet och försäljning.

– Resultaten vi idag presenterar kanske kommer som en överraskning för människor runt om i landet som följt debatten under senare tid. Här vill vi ändå markera klart och tydligt. Den svenska handeln har det oerhört tufft just nu. Det råder inga tvivel om att företag och jobb runt om i landet, i såväl större som mindre städer, nu står på spel, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel och fortsätter:

– Att en så pass central och viktig bransch som handeln präglats av pessimism i över tre års tid borde få varningsklockorna att ringa. Just nu slås i övrigt välmående företag ut, och med dem även viktiga arbetstillfällen och skatteintäkter.

En svårsiad framtid förstärker oron

Flertalet faktorer talar dessutom för att den dystra trenden kan komma att hålla i sig under en längre tid. En tilltagande inflation, som pressar upp marknadsräntor, i kombination med den geopolitiska osäkerhet som går att bevittna, slår hårt mot konsument, och därmed också handelsföretagen.

– Att priserna, och genom det räntorna, tar fart uppåt har en mycket negativ effekt på hushållens konsumtion, vilket i sin tur hotar återhämtningen inom handeln och i den svenska ekonomin i stort. Här befinner sig handeln i en rävsax. Samtidigt som kostnaderna ökar och lönsamheten faller, måste företagen försöka hålla priserna nere för att behålla sina kunder. För många blir det tyvärr en omöjlig ekvation, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
paskbild.jpg

Godis för nästan en miljard kronor i påsk

PressmeddelandePåskveckan är här och handelsföretagen är väl förberedda på ett ökat tryck i butikerna.
varklader.png

Mildare väder gav modehandeln ett välbehövligt lyft

PressmeddelandeEfter en längre period av svaga försäljningssiffror återhämtade modebranschen sig något under mars månad.
nina-jelver-5.jpg

Förslaget om högre beloppsgräns för ringa stöld saknar verklighetsförankring

PressmeddelandeSvensk Handel ställer sig starkt kritiska till förslaget som bagatelliserar handelns brottsutsatthet.
avtal-2025vs1.png

Nya löneavtal inom handeln: ”Arbetsfred och förutsägbarhet i en orolig tid”

PressmeddelandeSvensk Handel och Handelsanställdas förbund har tecknat nya kollektivavtal för butiksanställda och för arbetare inom lager och e-handel.
startbild-avtal-2025-1-2.jpg

Pressträff med anledning av förhandlingarna om nya kollektivavtal

PressmeddelandeMed anledning av avtalsförhandlingarna mellan Svensk Handel och Handelsanställdas förbund bjuder Svensk Handel in till pressträff.
startbild-avtal-2025-1-1.jpg

Industrin har satt märket: ”Smärtsamt hög nivå för handeln”

PressmeddelandeParterna inom industrin har enats om nya kollektivavtal och satt märket i årets avtalsrörelse. Sammanlagd kostnadsram är 6,4 % över två år.
second-hand-trojor.png

Kraftigt fall för second hand – försäljningen föll med över 40 procent i februari

PressmeddelandeFebruari blev en dyster månad för second hand-marknaden i Sverige. Omsättningen backade med över 40 procent jämfört med februari 2024.
sofia-larsen-24-3.jpg

Pessimistiska framtidsförväntningar inom handeln – för 39:e månaden i rad

PressmeddelandeFramtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln, dagligvaruhandeln samt partihandeln föll i mars.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.