Hoppa till innehåll

Pessimistiska framtidsförväntningar inom handeln – för 39:e månaden i rad

Handelsföretagens syn på kommande tre månader är dyster. Framtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln, dagligvaruhandeln samt partihandeln föll i mars. Svensk Handels Handelsbarometer är ytterligare ett bevis på branschens mycket utsatta läge.

sofia-larsen-24-3.jpg

I över tre års tid har handelsföretagens framtidsutsikter utifrån parametrarna försäljning, antal anställda, samt lönsamhet varit pessimistiska. Aldrig tidigare i Handelsbarometerns historia har en sådan långtgående dyster trend kunnat noteras.

Stora tapp för sällanköps- och dagligvaruhandeln

Framtidstron inom såväl sällanköpshandeln som daglighandeln rasar i månadens mätning. Den förra med -3,0 enheter, vilket resulterar i ett indikatorvärde på 89,9, och den senare med -4,6 enheter, vilket innebär ett indikatorvärde på 92,0. Den främsta anledningen till den stora nedgången är en alltmer dämpad syn på framtida lönsamhet och försäljning.

– Resultaten vi idag presenterar kanske kommer som en överraskning för människor runt om i landet som följt debatten under senare tid. Här vill vi ändå markera klart och tydligt. Den svenska handeln har det oerhört tufft just nu. Det råder inga tvivel om att företag och jobb runt om i landet, i såväl större som mindre städer, nu står på spel, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel och fortsätter:

– Att en så pass central och viktig bransch som handeln präglats av pessimism i över tre års tid borde få varningsklockorna att ringa. Just nu slås i övrigt välmående företag ut, och med dem även viktiga arbetstillfällen och skatteintäkter.

En svårsiad framtid förstärker oron

Flertalet faktorer talar dessutom för att den dystra trenden kan komma att hålla i sig under en längre tid. En tilltagande inflation, som pressar upp marknadsräntor, i kombination med den geopolitiska osäkerhet som går att bevittna, slår hårt mot konsument, och därmed också handelsföretagen.

– Att priserna, och genom det räntorna, tar fart uppåt har en mycket negativ effekt på hushållens konsumtion, vilket i sin tur hotar återhämtningen inom handeln och i den svenska ekonomin i stort. Här befinner sig handeln i en rävsax. Samtidigt som kostnaderna ökar och lönsamheten faller, måste företagen försöka hålla priserna nere för att behålla sina kunder. För många blir det tyvärr en omöjlig ekvation, säger Sofia Larsen.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
sofia-larsen-24-3.jpg

Pessimistiska framtidsförväntningar inom handeln – för 39:e månaden i rad

PressmeddelandeFramtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln, dagligvaruhandeln samt partihandeln föll i mars.
per-ehi-kundvagn.png

Tvärstopp i e-handeln i februari

PressmeddelandeE-handelns omsättning för februari skattas till 9,7 miljarder kronor. En minskning med 16 procent jämfört med februari 2024.
sh-logga-ljusgra-ny-1.jpg

Svensk Handel kommenterar Riksbankens räntebesked

PressmeddelandeUnder onsdagsmorgonen aviserade Riksbanken att de avser att lämna styrräntan oförändrad.
vinterskor-25.png

Tuff februarimånad för modehandeln

PressmeddelandeBåde kläder och skor uppvisade en nedgång, mest markant inom skohandeln, som föll med 5,3 procent jämfört med samma månad föregående år.
d-award-2025.jpg

Apotea och Shopify – Vinnare av D-Award 2025!

PressmeddelandeUnder en festlig helkväll på D-Award vann Apotea det åtråvärda priset ”Årets E-handel” medan Shopify vann pris som ”Årets Leverantör”.
second-hand-25.png

Inte en fluga – stark start på 2025 för second hand

PressmeddelandePre Loved-indikatorn visar att försäljningen ökade med cirka 20 procent i januari 2025 jämfört med samma månad 2024.
avtal-2025.png

Förhandlingarna av handelns tjänstemannaavtal är igång

PressmeddelandeFörbättrade möjligheter till individuell löneutveckling och mer flexibla arbetstidsregler är två av Svensk Handels krav i förhandlingarna.
mobelbutik.png

Osäkerheten kvarstår - handelsföretagen fortsatt pessimistiska

PressmeddelandeFramtidsförväntningarna inom sällanköpsvaruhandeln stärktes något, medan var oförändrade inom dagligvaruhandeln och föll inom partihandeln.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.