Handelns stjärnor prisades på Retail Awards – här är alla vinnare

Handelns starkast lysande stjärnor i nio olika priskategorier hyllades när handelns stora gala Retail Awards för femtonde året avgjordes igår kväll. Kicks vann kategorin Årets digitala satsning, Asket tog hem Årets hållbarhetsinitiativ och den Umeåbaserade delikatessbutiken DUÅ korades till Årets butik.

27 finalister tävlade om de nio prestigefyllda titlarna. Namnkunniga jurygrupper utsåg åtta av vinnarna men kategorin Årets köpupplevelse avgjordes genom en öppen omröstning. Kategorin togs hem av Kjell & Co för deras förstklassiga personliga service och rådgivning, i såväl fysiska, som digitala kanaler.

- Svenska handlare ligger i framkant när det kommer till att anpassa sina verksamheter till en ständigt föränderlig omvärld. Under Retail Awards fick vi ta del av det bästa handeln har att erbjuda just nu och vi kan konstatera att innovationskraften i branschen är stark. Stort grattis till alla välförtjänta vinnare, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Utöver företag hyllades även medarbetare i handeln. Bank Bergström, vd på inredningsbutiken Nordic Nest utsågs till Årets ledare och Mark Supharoek Madsen på Elgiganten i Svågertorp blev Årets butikssäljare.

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och galan avgjordes i år för femtonde gången, på Stockholm Waterfront Congress Center."

"Så mycket bättre"-aktuella artisten Daniela Rathana uppträdde på galan.

Alla vinnare i Retail Awards 2022
  • Årets butikssäljare: Mark Supharoek Madsen, Elgiganten, Svågertorp

• Årets butik: DUÅ, Umeå

• Årets hållbarhetsinitiativ: Asket

• Årets logistiklösning: Stadium

• Årets ledare: Bank Bergström, Nordic Nest, Kalmar

• Årets köpupplevelse: Kjell & Co

• Årets digitala satsning: Kicks

• Årets internationella expansion: Matsmart

• Årets start-up: OWNU App

Här kan du läsa om alla finalister.

För mer information, bilder och kontaktuppgifter till respektive vinnare, kontakta Svensk Handels presstjänst.

matkorg.png

Stigande optimism inom stora delar av handeln

PressmeddelandeFramtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader.
sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.
blurrad-kvinna-och-klader.jpg

Nya dystra siffror – det stjäls för mer än någonsin inom handeln

PressmeddelandeÅterkommande stölder är ett stort problem som på sikt kan få katastrofala konsekvenser för handlare och personal.
kund-kladbutik.jpg

Modehandeln ökade i maj

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för maj månad visar på en ökning för både skohandeln och klädhandeln.
kungsgatan-stockholm.png

Svensk Handel och Visita överklagar beslut om miljözon 3

PressmeddelandeSvensk Handel och Visita har idag överklagat Stockholm stads beslut som rör införandet av miljözon klass 3 i delar av City.
student-grattis-16x9.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln

student-grattis-16x9-2.png

Studentfirande omsätter nära två miljarder i handeln