Så här jobbar vi med hållbar handel
Idag ställs stora krav på att handelsföretagen ska ta socialt och miljömässigt ansvar – både i sin egen verksamhet och för hur varorna på butikshyllorna produceras och konsumeras. Att bidra till en hållbar handel och framtid är handelns viktigaste utmaning.
Hållbarhetsfrågor blir allt viktigare för svenska konsumenter. Fokuset på klimat- och miljöfrågor de senare åren har lett till ökad medvetenhet hos både konsumenter och företag. Konsumenter av idag vill kunna handla hållbara produkter, veta hur produkten är förpackad eller att produkten ger upphov till så lite växthusgaser som möjligt under processen från råvara till konsumtion. Det berör alla, i alla led i konsumtionskedjan.
Svensk Handel verkar för att
Öka kunskapen om hållbarhetsfrågor i handeln samt inspirera till hållbarhetsarbete.
Öka kunskapen om handelns bidrag till ett hållbart samhälle bland beslutsfattare.
Regler på hållbarhetsområdet ska gälla i hela EU, helst även globalt. Nationella särregler som snedvrider konkurrensen och skapar ökad administration ska inte förekomma.
Det ska vara enkelt för handelsföretagen att följa lagkrav på hållbarhetsområdet. Svensk Handel bedriver lobbyarbete och bildar nätverk på olika områden, där medlemsföretag samverkar för ökad kunskap och för dialog med beslutsfattare.
Hållbarhetsfrågor som vi driver just nu
För närvarande arbetar Svensk Handel med följande specifika frågor:
Svensk skatt på kemikalier i elektronikprodukter
Implementering av reviderade EU-direktiv på avfallsområdet
Ett producentansvar för kläder och skor
Svensk skatt på plastbärkassar
Produktpass och ökade spårbarhetskrav för produkter
Svensk implementering av EU:s direktiv om förbud på vissa engångsplastprodukter
Svenskt förslag om skatt på engångsprodukter
EU:s handlingsplan för en cirkulär ekonomi och effektivare resursanvändning
EU:s produktstrategi för hållbara produkter
Kriterier för hållbara transporter i handeln
Tillsynskrav på företag som säljer material i kontakt med livsmedel (FCM)
Övriga frågor i fokus
Precis som hållbarhetsarbetet generellt så är de hållbarhetsfrågor som berör handeln en ständigt pågående process som påverkas av såväl företagens egna ambitioner, konsumenters förväntningar och förstås nya krav från den offentliga sektorn. Policyarbetet sker på såväl nationell som EU-nivå. Nedan listas några av de områden som Svensk Handel fortlöpande arbetar med:
Cirkulär ekonomi och nya affärsmodeller
Hållbar plastanvändning
Kemikalier i varor och EU:s kemikalielagstiftning, Reach
Effektivare avfallshantering – utökade krav på producentansvar
Grön skatteväxling (miljöskatter)
Hållbar konsumtion
Säkra produkter
Spårbarhetskrav för produkter
Återanvändning, återvinning och minskat avfall av textil (T4RI)
Företagande och mänskliga rättigheter - lagstiftning
Hållbara leverantörskedjor
Hållbarhetsrapportering
Agenda 2030
Handelns klimatavtryck
Hållbara transporter
Forum och grupper för samverkan i hållbarhetsfrågor
Svensk Handel deltar även i ett flertal konstellationer för att främja handelns hållbarhetsarbete, både inom medlemskretsen och mer utåtriktat. Nedan följer de mest centrala av dessa grupper:
Eurocommerce: Den europeiska handelns samlade intresseorganisation
Environment Committee
Non-Food Committee
Supply Chain Management Committee
Svenskt Näringsliv: Det svenska näringslivets samlade intresseorganisation
Samverkansgruppen för miljöpolitik
Samverkansgruppen för energi & klimat
- Ämne:
- hallbarhet
- Publicerad:
- 2018-11-30
- Senast uppdaterad:
- 2023-01-19