Hoppa till innehåll

En konsument som handlar i en nätbutik har enligt lag ångerrätt i 14 dagar från dagen då varorna levererades alternativt ett avtal om en tjänst ingicks.

870e93dbda6f4630bf2e60d8965cecaf.jpg

När du säljer varor eller tjänster på distans via nätet, genom telefonförsäljning eller hembesök är du skyldig att lämna 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller även när du säljer varor eller tjänster i butik men har kontaktat konsumenten utanför butiken.

När börjar ångerrätten gälla?

Säljer du en vara börjar ångerfristen gälla dagen efter att konsumenten tagit emot varan och om det gäller en tjänst börjar ångerfristen gälla dagen efter att avtalet ingåtts. Det är din skyldighet att se till att konsumenten får korrekt information om ångerrätten innan avtalet ingås annars förlängs ångerfristen. Undantag från ångerrätten finns vid köp av till exempel en specialtillverkad produkt.

Ansvar för returfrakt

Det är konsumenten som ska stå för returfrakten om han/hon ångrar sitt köp, förutsatt att du har informerat om det innan köpet. Vid fel på varan, då reklamation görs, är det du som ska stå för returfrakten.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.