Svensk Handels E-handelsindikator för januari månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, sjönk med 17 procent jämfört med samma månad föregående år och med 12 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.
Förklaringen till minskningen är dels att färre e-handlade, 64 procent i januari år jämfört med 67 procent samma månad förra året, dels att e-handelskonsumenternas genomsnittliga inköpsbelopp för månaden minskade med hela 16 procent. E-handelsindikatorn är inte inflationsjusterad och bakom de dystra siffrorna döljer sig därmed en ännu kraftigare minskning sett till volymförsäljning.
Omsättningen i e-handeln sjunker på bred front i detaljhandelns branscher men e-handeln med kapitalvaror till hemmet har det extra tungt. E-handeln med hemelektronik och heminredning sjönk med nästan 40 procent och de första indikationerna för möbel- och bygghandeln visar på likartad utveckling. Mode-, skönhets- och sporthandeln utvecklades också svagt men backade inte lika kraftigt som de förstnämnda branscherna.
- Tidigare sanningar för e-handeln gäller inte längre. Nu behöver man vara kreativ i alla aspekter för att säkra lönsamhet och långsiktigt hållbar tillväxt. Istället för att fokusera på nyanskaffning av kunder behöver e-handlare satsa på att optimera och analysera sin befintliga kunddatabas för att kunna erbjuda relevanta erbjudanden, vid rätt tidpunkt och i rätt kanaler, avslutar Per Ljungberg.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!