Det nya året har medfört positivare tongångar inom handeln. För andra månaden i rad stiger framtidsförväntningarna inom butikshandeln, e-handeln och partihandeln. Men ökningarna sker från låga nivåer, och än står branschen inför stora utmaningar. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för februari.
Månadens ökning till trots så är det fortsatt över lag pessimistiska vindar som blåser inom branschen. Samtliga delsegment befinner sig fortsatt under det neutrala värdet 100, vilket innebär att handlarna fortfarande är pessimistiska kring kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning. Men fortsatt finns indikatorer som talar för att än mer positiva tongångar är att vänta under året.
Medvind för e-handeln efter ett tufft 2023
E-handelsåret 2024 har börjat starkt. Branschen hade den starkaste månadsutvecklingen på nästan tre år i januari, vilket till stor del kan förklara att optimismen ökar även denna månad. En ökning med 1,2 enheter medför att indikatorvärdet i februari landar på 89,6.
Positiva signaler från dagligvaruhandeln lyfter butikshandeln
Förra månaden var det sällanköpsvaruhandeln som stod för den största delen av ökningen, i månadens Handelsbarometer är det tvärtom, då det är dagligvaruhandelns optimism som medför att butikshandeln ökar med 1,3 enheter, vilket innebär att framtidsindikatorn ligger på 82,2. Detta är den högsta nivån för butikshandeln sedan hösten 2022.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!