Handelsbarometern januari 2025
Handelsföretagens framtidsförväntningar för första kvartalet 2025 visar en splittrad bild av handelsbranschens utveckling. Medan dagligvaru- och partihandeln visar vissa tecken på förbättring, försämras stämningen inom sällanköpshandeln, där framtidsindikatorn sjönk markant.

Svensk Handels Handelsbarometer för januari 2025 visar i likhet med andra externa prognoser att det ekonomiska läget fortfarande är pressat och att återhämtningen för många delar av handeln dröjer.
Sällanköpsvaruhandeln fortsatt hårt pressad
Framtidsindikatorn för sällanköpsvaruhandeln backade hela 5,2 enheter i januari till 91,2. Mest negativ var utvecklingen inom förväntningarna på försäljningen, som sjönk med 8,3 enheter. Handlarnas syn på lönsamheten och viljan att anställa minskar också kraftigt.
Det är tydligt att en stor andel av handelsföretagen fortsatt kämpar i motvind. Sällanköpsvaruhandeln har haft det svårt länge, och nu ser vi hur även större aktörer har det tufft. Konsumenternas köpkraft är fortfarande svag och konkurrensen från billig privatimport skärper läget ytterligare.
Svag optimism i dagligvaru- och partihandeln, men utmaningar kvarstår
Även om dagligvaruhandeln och partihandeln visar en viss uppgång i månadens Handelsbarometer, ligger framtidsindikatorn för samtliga delbranscher i handeln fortsatt under det kritiska 100-strecket, vilket innebär att handlare har en övervägande negativ syn på de kommande tre månaderna.
Vi gläds alltid när siffrorna går åt rätt håll, men det vi ser är långt ifrån en bred återhämtning. Försiktigheten bland konsumenterna sitter i, och räntesänkningar tar tid innan de får genomslag. Samtidigt ser vi att företag inom sällanköpshandeln går i konkurs i en oroväckande takt.
Kinesiska onlinegiganter vinner mark – helt utan spelregler
Ett fortsatt problem för svenska handlare är den ökade konkurrensen från utländska e-handelsplattformar som Temu och Shein. Under julhandeln handlade hela 17 procent av svenska konsumenter från dessa kinesiska lågprissajter. För vissa branscher, såsom hemelektronik och mode, är situationen särskilt pressad.
När varor går att köpa till orimligt låga priser från aktörer som inte följer samma regler och avgifter som svenska handlare, blir konkurrensen snedvriden. Vi ser nu att detta börjar slå igenom i dessa dystra siffror. Det är positivt att frågan om privatimport nu lyfts av politiker på såväl nationell som på EU-nivå, men det är bråttom att få till förändringar. Handelns företag klarar inte av att vänta hur länge som helst avslutar Sofia Larsen.
Handelsbarometern i korthet för december 2024:
Dagligvaruhandeln: Framtidsindikatorn steg till 96,6 (+0,3 enheter)
Sällanköpsvaruhandeln: Framtidsindikatorn sjönk till 91,2 (-5,2 enheter)
Partihandeln: Framtidsindikatorn steg till 98,4 (+2,1 enheter)
Så beräknas Framtidsindikatorn
Handelsbarometerns Framtidsindikator beräknas som det genomsnittliga nettotalet för tre frågor som rör butikschefernas förväntningar på försäljning, antalet medarbetare och lönsamhetsutveckling de kommande tre månaderna. Utifrån svaren beräknas ett index med ett neutralt värde 100 där indextal över 100 innebär positiva framtidsförväntningar och under 100 innebär negativa framtidsförväntningar.
Presskontakt
Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour
- Kategori:
- handelsbarometern
- Ämnen:
- rapport, handelsbarometern
- Innehållstyp:
- Rapport
- Publicerad:
- 2025-01-27
- Senast uppdaterad:
- 2025-01-27