Hoppa till innehåll

Svensk Handels Handelsbarometer för november 2024 visar en välkommen uppgång i framtidstron hos svenska handlare. Samtidigt fortsätter många svenska handelsföretag att kämpa i motvind med höga kostnader och minskad köpkraft bland hushållen.

hb-november-2024.png

Efter flera år av hög inflation och kraftiga räntehöjningar har hushållens köpkraft tagit stor skada, vilket har påverkat handeln negativt. Svensk Handel ser ändå tecken på en lättnad, där de senaste räntesänkningarna och en avtagande inflation ger viss anledning till optimism på sikt.

Det är glädjande att framtidstron växer, särskilt i dagligvaruhandeln. Samtidigt får vi inte blunda för det allvarliga läget: Många svenska handelsföretag kämpar för sin överlevnad, med bland annat höga lokalhyror och konsumenter som fortsatt håller hårt i plånboken.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

Ljuset i tunneln är en bra bit bort

Den totala framtidsindikatorn för butikshandeln steg till 98,2, där lönsamhetsförväntningarna ökade mest. Sällanköpsvaruhandeln fortsätter att förbättras, men ligger fortfarande under det neutrala 100-strecket, med en framtidsindikator på 94,3. För partihandeln är utvecklingen mer dämpad, även om försäljningsförväntningarna steg markant.

Efter flera år av hårda prövningar är det avgörande att hushållens ekonomi stabiliseras. Tyvärr dröjer det nog bra bit in på nästa år innan det märks. Resultaten visar att handelsföretagen fortsatt är pessimistiska. För många är läget fortsatt mycket svårt, men vi hoppas att årets julhandel ska ge ett välbehövligt lyft.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

Handeln är fortsatt hårt pressad

Trots en viss förbättring i framtidstron visar konkurstalen nu att många företag inte klarar av de höga kostnaderna och minskad försäljning. Med fler konkurser hittills i år än under de tre föregående åren, är läget fortfarande kritiskt. Särskilt för små och medelstora företag.

Vi får inte underskatta handelsföretagens utmaningar. Det är positivt att konkurstalen - även om de ligger på en hög nivå - inte har fortsatt att öka mer, men vi måste fortsätta arbeta för att skapa bättre förutsättningar för handeln. Detta inkluderar sänkta kostnader, rättvisa konkurrensvillkor och åtgärder som stärker hushållens köpkraft.
Sofia Larsen
vd på Svensk Handel

Handelsbarometern i korthet för november 2024:

  • Dagligvaruhandeln: Framtidsindikatorn steg till 102,1 (+2,5 enheter), med starkast uppgång i lönsamhetsförväntningarna (+3,3 enheter).

  • Sällanköpsvaruhandeln: Framtidsindikatorn ökade till 94,3 (+2,2 enheter), där försäljningsförväntningarna steg mest (+3,2 enheter).

  • Partihandeln: Framtidsindikatorn steg till 95,9 (+0,5 enheter), trots nedgång i förväntningar på anställda och lönsamhet.

Över eller under hundra?

Ett värde över 100 i Handelsbarometern betyder att fler svarande har positiva förväntningar än de som har negativa. Är värdet under 100 är det fler svarande som har negativa förväntningar.

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.