Hoppa till innehåll

Hur har Normal gjort för att ta hem det åtråvärda priset för Årets köpupplevelse på Retail Awards? Det har vi tagit reda på.

normal-vinnare-ra-24.png
Jan Nyberg, glad Sverige-vd för Normal håller i den gyllene utmärkelsen

Med sitt unika och breda lågpriskoncept har de snabbt blivit en favorit bland shoppare över hela landet. Vi fick en pratstund med Jan Nyberg, Sverige-vd för Normal, för att höra mer om deras framgång.

Grattis till utmärkelsen! Hur känns det att bli utsedd till Årets köpupplevelse?

– Tack så mycket! Det känns helt fantastiskt. Köpupplevelsen är den i särklass viktigaste utmärkelsen på Retail Awards. En bekräftelse på att kunderna har upptäckt att vi är bra.

Köpupplevelsen är den i särklass viktigaste utmärkelsen på Retail Awards. En bekräftelse på att kunderna har upptäckt att vi är bra.
Jan Nyberg
vd för Normal i Sverige

Motiveringen nämner er snabba etablering och hur ni lockar en bred målgrupp som ständigt återkommer på "skattjakt". Vad är hemligheten bakom detta?

– Skattjakten är en stor del av varför man besöker våra butiker. Kunderna besöker oss helt enkelt för att hitta skatter. ”Har det kommit något nytt?” Våra kunder är nyfikna och letar efter nyheter. Det är något som också möjliggörs till exempel av labyrint-inredningen i våra butiker. Många kunder har lärt sig att varje vecka kommer det in väldigt mycket nya varor, det kan komma hundra nya artiklar på en vecka. Det ska alltid vara spännande att besöka Normal.

Hur använder ni sociala medier för att förstärka kundupplevelsen?

– Vi är en fysisk butik som aktivt använder sociala mediekanaler för att skapa trafik i butiken.

Kan du ge några exempel på hur ni arbetar med era fysiska butiker för att erbjuda en modern och aktuell köpupplevelse?

– Vi jobbar i allra högsta grad med det. Väggarna är fasta och där finns det ordinarie sortimentet, men alla varor som exponeras på golvet, där kan butiksledare och medarbetarna påverka vilka varor som ska lyftas fram.

vinnare-ra-24.png

I vissa städer finns det flera Normalbutiker som har helt olika kundgrupper beroende på var de ligger i förhållande till kommunikationer, köpcentrum och annat. Normal anpassar sortiment och skyltning för att möta de olika kundgrupperna. När Normal frågar sina kunder är det många som regelbundet besöker olika Normalbutiker för att de skiljer sig åt. Målet är att det ska vara en unik köpupplevelse i varje enskild butik.

Vad betyder utmärkelsen för er och era framtida planer?

– Vi har delat nyheten om den här utmärkelsen överallt internt och pratat jättemycket om den. Vi ställer oss frågan: Hur ska vi göra för att få utmärkelsen igen? Vad ska vi göra annorlunda? Det här priset är en bra kick att försöka göra allt ännu lite bättre. ”Titta! Det här har allt vårt hårda arbete och allt slit lett till, det har verkligen gett resultat.” Det räcker inte att göra samma sak som vi har gjort hittills, vi måste slå gårdagen i allt vi gör.

Det räcker inte att göra samma sak som vi har gjort hittills, vi måste slå gårdagen i allt vi gör.
Jan Nyberg
vd för Normal i Sverige

Besök Normal

För Svensk Handel är det oerhört glädjande att höra att priserna har så stort värde för pristagarna. Att vinnarna ska kunna använda priset för stor nytta är ett av målen med hela galan.

Juryns motivering:

"Normal har på kort tid etablerat ett framgångsrikt lågpriskoncept som tilltalar en bred målgrupp, som ständigt återkommer till butikerna på skattjakt. Genom att kombinera attraktiva fysiska butiker med smart användning av sociala medier, erbjuder de en köpupplevelse som alltid känns modern och aktuell."

Kategorin sponsras av Nets

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.