Hoppa till innehåll

Kristallkronorna på Berns glittrade lite extra när handelns främsta inspiratörer och företrädare kröntes som vinnare. Nio olika priser delades ut till de personer och företag som under året gjort någonting extra och som hela tiden framåtlutat brutit ny mark som starkt bidragit till handelns utveckling och framgång.

vinnarna-scenen-ra-2024.jpg

ÅRETS BUTIK

Science Fiction Bokhandeln, Stockholm

Motivering: För att ha skapat en magisk värld där fantasi och verklighet möts. Science Fiction Bokhandeln erbjuder ett imponerande utbud av böcker, spel, manga och merchandise. Med systerbutiker i Göteborg och Malmö, och en passionerad personal som delar sin kärlek för genren med varje kund, har de blivit en älskad destination för alla fans av science fiction, fantasy och skräck. Målgruppen vallfärdar till butiken från sina skärmar, för att träffa likasinnade.

Kategorin sponsras av Trygg-Hansa.

ÅRETS DIGITALA SATSNING

Lindex

Motivering: I raden av innovativa AI-satsningar inom retail sticker Lindex AI-lösning ut. Lindex Copilot har brutit ny mark i hur ny teknik kan stötta medarbetare i butik i syfte att ge en kundupplevelse i toppklass. Copilot är det lysande exemplet på hur AI kan öka effektiviteten och förbättra kundservicen inom retail. Att Microsoft uppmärksammat satsningen förvånar inte.

Kategorin sponsras av JUNI.

ÅRETS HÅLLBARHETSSATSNING

Elgiganten

Motivering: Ingen del av värdekedjan utelämnas i företagets hållbarhetstänk. Allt är med; energieffektivisering, förlängd livslängd, reparationstjänster samt återvinning av elektronik. Det sker samtidigt med en insikt om att alla medarbetare behöver känna sig delaktiga, men också genom att upplysa konsumenter om mer cirkulära alternativ. Genom stiftelsen ”Elgiganten Foundation” bidrar de också till den sociala hållbarheten genom att minska det digitala utanförskapet.

Kategorin sponsras av PostNord.

ÅRETS INTERNATIONELLA EXPANSION

RevolutionRace

Motivering: RevolutionRace har genom en stark digital närvaro, innovativ produktdesign, effektiv logistik och hållbarhetsinitiativ med lokal anpassning framgångsrikt etablerat sig på internationella marknader med sina funktionella och prisvärda outdoor-kläder. Företaget har uppvisat snabb ekonomisk tillväxt och ökad global närvaro. De står också ut med sitt starka fokus på hållbarhet, inklusive användning av hållbara material och etisk produktion.

Kategorin sponsras av impact.com.

ÅRETS TILLVÄXTFÖRETAG

Klättermusen

Motivering: Klättermusen, grundat 1975 i Åre, har vuxit till ett globalt varumärke med slitstarka friluftskläder och ryggsäckar. Kända som inbitna klättrares favoritplagg, har företaget alltid haft fokus på att minimera sitt ekologiska fotavtryck. Under pandemin har Klättermusen framgångsrikt byggt starka kundrelationer och uppnått god tillväxt, inte minst genom kreativ marknadsföring som har stärkt deras position på marknaden. Företaget satsar på egna butiker för att ytterligare stärka sin närvaro och har nyligen öppnat en butik i Stockholm. Efter en framgångsrik tillväxtresa i Asien de senaste åren, fortsätter expansionen nu till USA. Med en stabil grund och ständig förnyelse ser framtiden lovande ut för varumärket.

Kategorin sponsras av Svea.

ÅRETS LOGISTIKLÖSNING

Lager 157

Motivering: Lager 157 har de tre senaste åren, med en god lönsamhet, ökat sin omsättning från 1,5 till 3,5 miljarder kronor. Grundförutsättningen är en utomordentlig utveckling av företagets logistik. Genom att systematiskt ha involverat logistik i utvecklingen av företagets långsiktiga strategi och affärsmodell har Lager 157 byggt ett bolag med logistiken i centrum. Med satsningar inom teknisk utveckling, enkelhet och långsiktiga samarbeten har de på ett framgångsrikt sätt gjort logistikverksamheten till en naturlig del av företagets strategiska agenda.


Kategorin sponsras av ICA Paket.

ÅRETS KÖPUPPLEVELSE

Normal

Motivering: Normal har på kort tid etablerat ett framgångsrikt lågpriskoncept som tilltalar en bred målgrupp, som ständigt återkommer till butikerna på skattjakt. Genom att kombinera attraktiva fysiska butiker med smart användning av sociala medier, erbjuder de en köpupplevelse som alltid känns modern och aktuell.

Kategorin sponsras av Nets.

ÅRETS LEDARE

Susanne Ehnbåge, Lindex

Motivering: Under Susannes ledarskap har Lindex inte bara sett en imponerande ekonomisk tillväxt, med resultat som har skjutit i höjden från 130 miljoner till 1 miljard kronor sedan 2017, utan också tagit stora steg mot en hållbar framtid och lyckats minska företagets klimatavtryck med 41 procent. Susanne är också en ledare som verkligen bryr sig om människorna i företaget. Hennes aktiva engagemang i att lära känna medarbetarna skapar en arbetsmiljö där både individen och företaget ges möjlighet att blomstra.

Kategorin sponsras av Svensk Handel.

ÅRETS BUTIKSSÄLJARE

Harriet Kyolaba Johansson - BLANK The Hub, Helsingborg

Motivering: Harriet utmärker sig genom sitt exceptionella arbete med att skapa en välkomnande och inkluderande atmosfär i butiken. Med en fiffig, initiativrik och naturlig förmåga att få varje besökare att känna sig sedd och uppskattad, bjuder hon på både sig själv och ger det där lilla extra som gör varje kundbesök speciellt. Hennes närvaro sträcker sig långt utanför butikens väggar, där hon som person är en inspirerande kraft på Instagram med följare i alla åldrar. Hennes arbete är ett föredöme för kundservice och en påminnelse om vikten av mänskliga möten i en digital tidsålder.

Kategorin sponsras av NORD DDB.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
adlibris.png

Mer personliga kundrekommendationer med optimerade modeller

NyhetAdlibris skapar fylliga rekommendationer baserade på mer än baksidestexterna.
eu-kommissionen-utreder-temu.png

EU-kommissionen utreder Temu för brott mot Digital Services Act

NyhetEU-kommissionen har inlett en formell utredning för att undersöka om Temu har brutit mot Digital Services Act (DSA).
digitala-pass.png

Vill du ligga steget före? Delta i seminariet om digitala produktpass!

NyhetFrågorna om digitala produktpass är många: När kommer de? Vad innebär de? Och hur kan företag göra dem till en konkurrensfördel?
d-congress-2025---biljettslapp.jpg

D-Congress specialpris för medlemmar – biljetterna släpps på måndag

NyhetBiljetterna till D-Congress 2025 släpps på måndag! Säkra din plats för bara 1 000 kr - exklusivt för dig som är medlem i Svensk Handel.
hbg-bukett.png

Helsingborg först ut med egen version av appen Säkerhetscenter

NyhetSvensk Handels app Säkerhetscenter används brett över hela landet, och det är inte bara handelsföretag som har stor nytta av den.
nya-eu-kommissionen-.png

Ny EU-kommission – hur påverkas handeln?

NyhetDen nya EU-kommissionen har nu fått grönt ljus från Europaparlamentet, med Ursula von der Leyen som fortsatt ledare.
ai-1.png

Vad innebär AI-kommissionens färdplan för den svenska handeln?

NyhetRegeringens AI-kommission har nu presenterat rapporten "AI-kommissionens Färdplan för Sverige". Vad innebär det för svenska handelsföretag?
avtalsnytt-1-2025.png

Avtalsnytt: Så påverkar de ekonomiska förutsättningarna avtalsrörelsen

NyhetUnder Avtalsrörelsen 2025 omförhandlar Svensk Handel avtalen som påverkar handelns företag och anställda.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.