Hoppa till innehåll

Turiståret 2024 ser ut att bli ett rekordår. Både Världsturismorganisationen, UNWTO, och Visit Sweden ser en återgång till tiden före pandemin. Hur förbereder du dig som handlare på bästa sätt, för att omfamna turisterna som kundgrupp och göra just din butik tillräckligt attraktiv? Svensk Handel har listat några tips och idéer som inspiration.

turister-gagata.jpg

Alla turister behöver handla någon gång under sin resa. Vissa behöver mat för att kanotturen eller vandringen ska bli trevlig, andra flanerar i våra stadskärnor och ytterligare några har shopping som reseanledning. Av de utländska turisterna är det i år extra många som lyfter just shoppingen som en viktig del av deras vistelse i Sverige. Sedan länge vet vi att en tredjedel av det turisterna omsätter kommer handeln till godo. Ta del av våra tips för att göra just din butik extra attraktiv i sommar.

Samarbeta lokalt och planera

Ta kontakt och nätverka med din kommun, besöksnäringen och andra branschkollegor. Hur kan ni hjälpas åt att dra besökstrafik till varandra?

  • Analysera målgruppen baserat på tidigare statistik - varifrån beräknas tillresta komma, nationellt och internationellt?

  • När under sommaren beräknas de komma? Semesterperioderna kan skilja sig åt, nationellt och internationellt.

  • Vilka lokala evenemang, turistattraktioner, sevärdheter erbjuds i din kommun eller i grannkommunerna/länet som ni kan ta draghjälp av?

  • Vilka varor/produkter förväntas attrahera målgrupperna?

Hur skapar du bäst synlighet för din verksamhet – var och hur marknadsför du dig bäst för målgruppen? Använd butiken som den främsta kanalen. Ställ dig frågan, om du strosade runt bland butikerna som förstagångsbesökare, vad skulle få dig att vilja gå in i just din butik?

  • Modifiera sortimentet - se till att köpa in och presentera produkter som möter efterfrågan så långt det är möjligt.

  • Utbilda personalen i att vara lite extra på tårna – inventera personliga styrkor, finns det till exempel någon i personalgruppen som pratar fler språk än svenska? Gör det tydligt i butiksentrén, i kassan eller på namnskyltar.

  • Skyltning – fronta de produkter som ni tror kommer attrahera allra mest och satsa lite extra på dekor och utsmyckning av butiken.

  • Paketering – se till att butiken och sortimentet lever upp till eventuell marknadsföring, så det finns en röd tråd och en tydlig igenkänning.

  • Storytelling – hitta kreativa sätt att berätta just er historia, i marknadsföringen eller i butiken.

  • Shareability – gör det enkelt för kunden att dela upplevelsen, till exempel i sociala kanaler.

I ett kunskapsbrev delar Visit Sweden med sig av kunskap och inspiration som kan ge idéer till spetsig marknadsföring och hur du som företag kan rikta utbudet till svenska och internationella besökare.

familj-har-shoppat.jpg

Svensk Handel har genom åren presenterat ett antal rapporter på ämnet Shoppingturism. Stora delar är fortfarande aktuella. Kika gärna igenom dessa för fler insikter som kan vara till nytta.

elisabet-elmsater-vegso.jpg

Elisabet Elmsäter Vegsö

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
stoldrapport-nyhet.png

Röster från handeln - så påverkar brotten våra företag

NyhetI Svensk Handels rapport "Stölder och brottslighet i handeln 2024" vittnar några röster om hur brotten påverkar deras verksamhet.
nrs-2024-(webben)-(5).png

Hållbarhet, säkerhet och AI formar handelns framtid

NyhetÅrets teman på Nordic Retail Summit 2 oktober är hållbarhet, säkerhet och AI. Biljetter finns att köpa nu.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Kontakta oss i sommar

NyhetHandeln tar aldrig semester. Som medlem i Svensk Handel är vi aldrig längre än ett samtal eller mejl bort.
nrs-2024-(webben).png

AI - revolutionen som formar framtidens handel

NyhetArtificiell intelligens (AI) revolutionerar hela handelsbranschen globalt och är ett av tre huvudteman på årets Nordic Retail Summit.
kontakt-sommar-(1).png

Moms på second hand begränsar företagen

NyhetOmställningen till cirkulära affärsmodeller hos handelns företag utmanas av dubbelbeskattningen på second hand.
kontakt-sommar.png

Sårbarhet för cyberbrott växande problem för näringslivet

NyhetPå ett fullsatt seminarium i Almedalen diskuterades cyberattacker som ett växande hot mot såväl handeln som samhället i stort.
turister-gagata.jpg

Din butik – ett besöksmål för turister

NyhetTa del av Svensk Handels rekommendationer för hur du bäst omfamnar turisterna i sommar.
namnlos-design-(4).png

Stölder och brott kostar handeln 20 miljarder varje år

NyhetTotalt kostar brottsligheten i handeln 20 miljarder varje år, vilket motsvarar en halv polisbudget.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.