Hoppa till innehåll

Turiståret 2024 ser ut att bli ett rekordår. Både Världsturismorganisationen, UNWTO, och Visit Sweden ser en återgång till tiden före pandemin. Hur förbereder du dig som handlare på bästa sätt, för att omfamna turisterna som kundgrupp och göra just din butik tillräckligt attraktiv? Svensk Handel har listat några tips och idéer som inspiration.

turister-gagata.jpg

Alla turister behöver handla någon gång under sin resa. Vissa behöver mat för att kanotturen eller vandringen ska bli trevlig, andra flanerar i våra stadskärnor och ytterligare några har shopping som reseanledning. Av de utländska turisterna är det i år extra många som lyfter just shoppingen som en viktig del av deras vistelse i Sverige. Sedan länge vet vi att en tredjedel av det turisterna omsätter kommer handeln till godo. Ta del av våra tips för att göra just din butik extra attraktiv i sommar.

Samarbeta lokalt och planera

Ta kontakt och nätverka med din kommun, besöksnäringen och andra branschkollegor. Hur kan ni hjälpas åt att dra besökstrafik till varandra?

  • Analysera målgruppen baserat på tidigare statistik - varifrån beräknas tillresta komma, nationellt och internationellt?

  • När under sommaren beräknas de komma? Semesterperioderna kan skilja sig åt, nationellt och internationellt.

  • Vilka lokala evenemang, turistattraktioner, sevärdheter erbjuds i din kommun eller i grannkommunerna/länet som ni kan ta draghjälp av?

  • Vilka varor/produkter förväntas attrahera målgrupperna?

Hur skapar du bäst synlighet för din verksamhet – var och hur marknadsför du dig bäst för målgruppen? Använd butiken som den främsta kanalen. Ställ dig frågan, om du strosade runt bland butikerna som förstagångsbesökare, vad skulle få dig att vilja gå in i just din butik?

  • Modifiera sortimentet - se till att köpa in och presentera produkter som möter efterfrågan så långt det är möjligt.

  • Utbilda personalen i att vara lite extra på tårna – inventera personliga styrkor, finns det till exempel någon i personalgruppen som pratar fler språk än svenska? Gör det tydligt i butiksentrén, i kassan eller på namnskyltar.

  • Skyltning – fronta de produkter som ni tror kommer attrahera allra mest och satsa lite extra på dekor och utsmyckning av butiken.

  • Paketering – se till att butiken och sortimentet lever upp till eventuell marknadsföring, så det finns en röd tråd och en tydlig igenkänning.

  • Storytelling – hitta kreativa sätt att berätta just er historia, i marknadsföringen eller i butiken.

  • Shareability – gör det enkelt för kunden att dela upplevelsen, till exempel i sociala kanaler.

I ett kunskapsbrev delar Visit Sweden med sig av kunskap och inspiration som kan ge idéer till spetsig marknadsföring och hur du som företag kan rikta utbudet till svenska och internationella besökare.

familj-har-shoppat.jpg

Svensk Handel har genom åren presenterat ett antal rapporter på ämnet Shoppingturism. Stora delar är fortfarande aktuella. Kika gärna igenom dessa för fler insikter som kan vara till nytta.

elisabet-elmsater-vegso.jpg

Elisabet Elmsäter Vegsö

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
regeringens_tulljour.jpg

Osäkerhet kring USA:s handelstullar: Regeringen inrättar ”tulljour”

NyhetRegeringen inrättar en särskild "tulljour" för att stötta företag som påverkas av osäkerheten kring USA:s handelstullar.
charlotte_dc_talks.png

Från Borås till Berlin - så bygger Cellbes en internationell tillväxtresa

NyhetCharlotte Nordén berättar hur ett starkt varumärke och ett värderingsdrivet ledarskap kan göra skillnad – även över landsgränser.
freddy-sobin-(1920-x-1080-px).png

“Att vända motvind till medvind” – XXL:s vd Freddy Sobins 3 framgångstips

NyhetSportkedjan XXL har inte haft en spikrak resa – men är nu tillbaka i tillväxt, mycket tack vare tre faktorer.
temu.png

Larmrapport om farliga varor från nätjättar – nu kräver Svensk Handel skarpa åtgärder

NyhetEn ny granskning från Kemikalieinspektionen visar att 6 av 10 produkter från stora onlineplattformar innehåller förbjudna ämnen.
hyresdatabasen-startbild-2024_2.png

Bidra till Hyresdatabasen - jämförbarheten bättre än någonsin

NyhetSom medlem i Svensk Handel kan du bidra till vår Hyresdatabas och samtidigt använda den för att jämföra hyresnivåer runt om i landet.
stamma-daunfeldt.png

Huvudtalaren inför Svensk Handels årsstämma - “Vi behöver inte mer krispolitik”

NyhetNär Svensk Handels medlemsföretag samlas till årsstämma den 15 maj, står framtiden och den ekonomiska utvecklingen i fokus.
avtalsnytt5-2025.png

Avtalsnytt 5: ”Vi har landat nya avtal på märket”

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen och förhandlingschef Ola Axelsson kommenterar de nya avtalen.
usa.jpg

USA:s tullar mot EU slår in på farlig väg

NyhetI en tid där osäkerheten redan är stor skapar de amerikanska tullarna ytterligare oro. Svensk Handel anser att USA slår in på en farlig väg.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.