Stadium vann Årets logistiklösning på Retail Awards tidigare i höstas. Svensk Handel blev nyfikna på att veta mer om vad som ligger bakom vinsten och begav sig därför till ett av deras centrallager i Norrköping. Där väntade Peter och Johan, hjärnorna bakom RFID.
Stadium är idag Nordens största sportkedja med 180 butiker. Företagets grundare Ulf och Bo Eklöf hade på sjuttiotalet en vision som skulle komma att förändra sporthandeln för alltid. Modigt och innovativt redan då, ingredienser som fortfarande sitter djupt rotat i företagets dna.
Inventeringsresultatet knäckte koden
Företaget hade historiskt och årligen lagt stora resurser på inventeringar med ett resultat på nära hundra procent. Ett resultat man såklart var otroligt nöjd med. Trots det, upptäcktes gång på gång brister i butikernas lagersaldon vilket gjorde att man började syna resultaten mer noggrant. Det visade sig att det faktiska lagersaldot endast uppnådde ett resultat på sjuttio procent. Det fanns med andra ord en stor differens i inventeringsresultatet mellan det finansiella lagervärdet och det faktiska lagersaldot. Koden var knäckt och tekniken fanns redan. Genom att implementera RFID i befintliga processer har Stadium idag lyckats uppnå en extremt hög kvalitet och ett nära hundraprocentigt inventeringsresultat på alla parametrar.
Ett enda fel är oändligt kostsamt, säger Johan Stenström, Supply Chain Developer och ”pappa” till RFID-projektet på Stadium. Johan är programmerare i botten och det var han som upptäckte den utvecklingspotential som fanns.
RFID – effektivisering i alla led
RFID är en teknik som innebär att varje enskild produkt får ett unikt id, tack vare ett programmerat chip, stort som ett sandkorn i den fysiska produkttaggen. Varje vecka inventerar man alla produkter i butik med hjälp av en handscanner som med radiovågor läser av produkterna på nolltid. Detta tar i snitt 2–3 timmar för ett fåtal anställda per gång beroende på butikens storlek.
Tack vare att tekniken enbart har implementerats i redan befintliga processer och det positiva utfallet av den, innebär det enbart effektivisering på flera sätt rakt igenom hela organisationen. Som exempel har inköparna löpande tillgång till data som i sin tur ännu mer pricksäkert kan svara upp mot tillgång och efterfrågan. Det har underlättat vardagen i butik och innebär i praktiken att alla anställda har full koll på saldot; kan ha rätt vara på rätt plats i rätt tid, kan ge bättre och snabbare service och därmed få nöjdare kunder. Allt sammantaget har resulterat i ökad försäljning.
Hållbar utvecklingspotential
Stadium har återigen tagit ett stort och viktigt kliv men ställer sig inte i nöjdrutan. Peter Carlson, Supply Chain Development Manager ser stor utvecklingspotential för framtiden:
På sikt vill vi testa att koppla varningar till streckkoden för att förhindra eller spåra stölder och bedrägerier i butik. Vi ser också potential i att implementera hållbarhetsdata från leverantörsledet som till exempel var produkten är producerad, av vem, till hur mycket koldioxidutsläpp, vattenåtgång etc.
Den interna målbilden står tryckt på logistikavdelningens vägg på Stadiums servicekontor och lyder: ”Imponerande innovation i världsklass.” Efter Svensk Handels besök kan konstateras att detta är så mycket mer än bara bokstäver på en vägg och att Stadium kommit en bra bit på vägen.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera ditt ärende. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter i vår personuppgiftspolicy. Genom att börja chatta bekräftar du att du tagit del av denna information.