Hoppa till innehåll

Konsumentverket har gjort en kartläggning som visar att konsumenter upplever stora problem i kontakten med företags kundtjänst. Följer din webbplats reglerna? En granskning kommer att ske vid månadsskiftet september-oktober. Inventera din webbplats redan nu och förbered dig.

shopping-vid-dator.jpg

Vid månadsskiftet september – oktober kommer man att genomföra en granskning av information på företags webbplatser för att säkerställa att gällande regler följs vad gäller kundtjänst. Bakgrunden till granskningen är den utredning som Konsumentverket genomförde under våren där myndigheten uppmärksammade att informationen kunde förbättras.

Kontrollera följande på ditt företags webbplats:

  • Kontaktuppgifter såsom telefonnummer och e-postadress ska finnas under en tydlig rubrik på sin webbplats. Rubriken bör ha benämningen ”kontakta oss” eller liknande.

  • Se till att ha tydlig information om hur konsumenter kan reklamera och hur konsumenter som vill utöva ångerrätten ska gå till väga.

  • Om ni som företag erbjuder kontaktformulär eller chatt ska ni informera om hur konsumenterna själva kan spara kommunikationen.

  • Om du använder knappval bör du ta hänsyn till funktionshinderperspektivet där knappval kan vara problematiskt. Exempelvis genom att informera, innan informationen om knappval läses upp, att det går att automatiskt kopplas till telefonist om man väntar kvar.

I de fall Konsumentverket anser det befogat kommer tillsynsärenden att inledas mot näringsidkare. Har du som medlemsföretag frågor, välkommen att höra av dig.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.
maria-mikkonen-1.jpg

Vårbudgeten saknar åtgärder för hushållens och företagens ekonomi

NyhetNär vårpropositionen idag presenterades saknades tyvärr inslag för att stärka hushållens och företagens ekonomiska situation.
kaffevarning.png

Kaffe – en eftertraktad vara för tjuvar

NyhetUnder en längre tid har vi sett hur priset på kaffe stadigt har stigit. Det gör det till ett hett eftertraktat byte i butikerna
handlare-och-rattskedjan.png

Hur hanteras min polisanmälan egentligen?

NyhetMissa inte Svensk Handels vägledning, en helhetsbild över hur rättskedjan ser ut, och vad nästa steg är om din butik utsätts för brott.
regeringens_tulljour.jpg

Osäkerhet kring USA:s handelstullar: Regeringen inrättar ”tulljour”

NyhetRegeringen inrättar en särskild "tulljour" för att stötta företag som påverkas av osäkerheten kring USA:s handelstullar.
charlotte_dc_talks.png

Från Borås till Berlin - så bygger Cellbes en internationell tillväxtresa

NyhetCharlotte Nordén berättar hur ett starkt varumärke och ett värderingsdrivet ledarskap kan göra skillnad – även över landsgränser.
freddy-sobin-(1920-x-1080-px).png

“Att vända motvind till medvind” – XXL:s vd Freddy Sobins 3 framgångstips

NyhetSportkedjan XXL har inte haft en spikrak resa – men är nu tillbaka i tillväxt, mycket tack vare tre faktorer.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.