Hoppa till innehåll

Plick, Flügger färg och Elgiganten är finalister i kategorin Årets hållbarhetssatsning på Retail Awards 2 oktober.

hallbarhetsfinalister.png
Jimmy Heibert, Plick, Johannes Karlsson, Flügger färg, Tony Ottebjer-Winkler, Elgiganten

Retail Awards är handelsbranschens mest prestigefyllda och festliga gala. Här delas nio olika utmärkelser ut till handelns starkast lysande stjärnor som bidrar till att utveckla och driva branschen framåt. I år arrangeras galan på anrika Berns i Stockholm, den 2 oktober.

Ett av priserna som delas ut är Årets hållbarhetssatsning. Utmärkelsen går till det detaljhandelsföretag som flyttat fram sin position och som inspirerar andra företag inom handeln att arbeta mer med hållbarhetsfrågor. Finalisterna i kategorin Årets hållbarhetssatsning är Elgiganten, Plick och Flügger färg.

Köp biljett till galan här!

Plick: "Banar väg för en ny generation"

Jimmy Heibert, vd och grundare av Plick, menar att de banar väg för en ny generation. 

Vi inspirerar unga människor att omfamna cirkulär ekonomi och förstå värdet av att ge produkter ett nytt liv. 
Jimmy Heibert
vd och grundare, Plick

–  Att satsa på hållbarhet är avgörande för att säkerställa en livskraftig framtid för kommande generationer, säger Jimmy Heibert och fortsätter:

– Genom att investera i hållbara lösningar kan vi minska vårt ekologiska fotavtryck och samtidigt inspirera andra att följa efter. Hållbarhet är inte bara en trend utan en nödvändighet. Vi på Plick ser det som vår uppgift att bana vägen och visa att ansvarsfullt handlande kan kombineras med innovation och tillväxt.

Flügger färg: "Världens första färg med Astma- och Allergimärkningen"

Ett annat företag som är nominerat i samma kategori är Flügger färg. Johannes Karlsson, Country Manager, menar att klimat och miljö är en viktig och naturlig del av deras sätt att driva verksamheten. 

– På Flügger arbetar vi dagligen för att minska vår påverkan på klimatet och miljön och Flüggers produkter är till för att bevara (och försköna) vår omgivning. Över 99 procent av vår färg och spackel är vattenbaserat, mer än 80 procent är märkta med Svanen eller EU-blomman och vi har lanserat världens första färg med den gemensamma nordiska Astma- och Allergimärkningen, berättar Johannes Karlsson.

Elgiganten: “Vi har ett ansvar att säkra omställningen”

Den tredje finalisten i Årets Hållbarhetssatsning är Elgiganten. Tony Ottebjer-Winkler, drift- och hållbarhetschef på Elgiganten, menar att de har ett ansvar att säkra omställningen mot ett mer hållbart samhälle.

Som en av Nordens ledande varuhuskedjor för hemelektronik och vitvaror har vi ett ansvar att säkra omställningen mot ett mer hållbart samhälle. En viktig ambition vi har är därmed att förlänga livslängden på elektronikprodukter och gå mot en mer resurseffektiv affär.
Tony Ottebjer-Winkler
drift- och hållbarhetschef, Elgiganten

Tony Ottebjer-Winkler tycker att det är bra att initiativ och engagemang inom området uppmärksammas.
– Vi kan inspireras av varandra och fortsätta arbeta för att öka resurseffektiviteten. I slutändan jobbar alla inom branschen mot samma mål – att vårda sina erbjudanden gentemot kunden, på ett sätt som ska ha en så liten påverkan på miljön som möjligt. Att då kunna ta inspiration och hjälp av varandra, även när arbetet sker på olika håll, är extremt värdefullt.

Upplev galan på plats 2 oktober

Retail Awards är ett ypperligt tillfälle att nätverka med ledare i branschen. Kom och var med när vinnarna utses den 2 oktober, upplev en festlig galakväll på Berns med middag och underhållning av Måns Zelmerlöw.


Se alla 27 finalister i nio kategorier och köp din biljett här

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
istock-1187328432-(1).jpg

Tillgänglighetslagen: Ny vägledning och Q&A

NyhetDen 28 juni 2025 träder den nya Tillgänglighetslagen i kraft. Svensk Handel har tagit fram en Q&A samt en ny vägledning.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.
maria-mikkonen-1.jpg

Vårbudgeten saknar åtgärder för hushållens och företagens ekonomi

NyhetNär vårpropositionen idag presenterades saknades tyvärr inslag för att stärka hushållens och företagens ekonomiska situation.
kaffevarning.png

Kaffe – en eftertraktad vara för tjuvar

NyhetUnder en längre tid har vi sett hur priset på kaffe stadigt har stigit. Det gör det till ett hett eftertraktat byte i butikerna
handlare-och-rattskedjan.png

Hur hanteras min polisanmälan egentligen?

NyhetMissa inte Svensk Handels vägledning, en helhetsbild över hur rättskedjan ser ut, och vad nästa steg är om din butik utsätts för brott.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.