Hoppa till innehåll

Svensk Handels rapport Handelskonjunkturen, som ger en generell bild av rådande konjunkturläge, med särskilt fokus på handeln, kommer ut fyra gånger per år. I denna artikel går vi igenom den nyligen lanserade junirapporten.

gagata.jpg

Det som kan fastslås direkt är att Sveriges ekonomi är splittrad. BNP som helhet har en godkänd utveckling och vi ser en ökning under det första kvartalet jämfört med föregående år. Detta drivs till stor del av industrin, som är viktig för exporten. Däremot har detaljhandeln sjunkit tolv månader i rad och även byggbranschen med inriktning på hushåll och bostäder har det väldigt tufft just nu, vilket drar ner BNP. BNP-tillväxten spås vara negativ under resten av 2023, men att en vändning kommer ske under nästa år.

Varför har handeln drabbats så hårt?

Den främsta anledningen till att handeln är en av de branscher som drabbas värst av de tuffa ekonomiska tider vi lever i är helt enkelt att hushållens köpkraft har urholkats. Hushållens disponibla inkomster har sjunkit tre kvartal i rad, vilket inte skett sedan 90-talskrisen.

Boven i dramat är den höga inflationen samt de räntehöjningar som slår hårt mot hushållen. Men även handlarna drabbas hårt av de kostnadsökningar vi nu ser. Den svenska kronan är svag jämfört med handelsvalutor som dollar och euro, vilket leder till att importen blir dyrare för svenska handelsföretag. Här är partihandeln särskilt drabbad, men prisökningarna har även drabbat dagligvaruhandeln, där livsmedelsinflationen i inköpsled lett till dyrare varor ute i butik.

Vi ser nu hur inflationen är på tydlig nedgång, men alltjämt är prisnivån är alltjämt hög.

Konsumtion och detaljhandelns försäljning

Detaljhandeln är absolut mest utsatt när hushållens konsumtionsutrymme krymper. Vi unnar oss helt enkelt inte den snygga klänningen eller den nya spelkonsolen när vi håller allt hårdare i plånböckerna. Och nu sjunker konsumtionen i detaljhandeln mer än konsumtionen i helhet. Vi ser hur försäljningen backar i nästan alla delbranscher. Dystrast är det inom möbel och bygghandeln, där en förklaring är att mycket av inköpen skedde under pandemin.

Rådande läge drabbar även en bransch som rent historiskt inte varit särskilt konjunkturkänslig, dagligvaruhandeln. Konsumenterna har blivit allt mer fokuserade på pris och nedgången för branschen är den största på 30 år.

Finns det någon ljuspunkt?

Man kommer inte ifrån att läget är oerhört tufft för handeln, då räntebetalningarna kommer fortsätta stiga under 2023 vilket innebär minskat konsumtionsutrymme i handeln för hushållen.

Men botten kan vara nådd. I Svensk Handels Handelsbarometer noterades en svag uppgång och även hushållens syn på ekonomin har ljusnat något. Därutöver har vi (för stunden) lämnat vinterns elkris bakom oss, samtidigt som leveranstiderna har återgått till det normala. Även inflationen tickar stadigt nedåt för att nästa år, enligt prognoser, befinna sig på 2–3 procent.

Du som är medlem i Svensk Handel kan nu ta del av den senaste Handelskonjunkturen här på Svensk Handels hemsida.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.