Hoppa till innehåll

Midsommar stundar och många handlare laddar nu upp inför ökad försäljning av sill, dill och insektsmedel ute i butikerna när handelns tredje viktigaste högtid ska firas. Trots att försäljningen vanligtvis ökar under sommarmånaderna är handlarna ute i butikerna, till följd av det ekonomiska läget, mer pessimistiska än föregående år.

midsommarblommor-16x9.png

Midsommar är fortsatt en viktig högtid för handeln och särskilt viktig är den för dagligvaruhandeln, där drygt 7 av 10 handlare uppger att midsommar är en viktig period för försäljningen. Traditionens makt är stark och Svensk Handel prognosticerar att merförsäljningen inom dagligvaruhandeln under midsommarveckan förväntas uppgå till drygt 1,2 miljarder kronor.

Men det tuffa ekonomiska läget som slår hårt mot handeln tar ingen semester, vilket handlarna vittnar om. Trenden är tydlig i alla delar av handeln, men särskilt utsatt är sällanköpshandeln, där 44 procent tror på en minskad sommarförsäljning jämfört med föregående år.

Midsommar och sommaren är viktiga månader för handeln. Folk går på semester och turistflödena ökar. Trots detta märker vi nu av att optimismen inte är lika stor som förra sommaren, vilket givetvis är illavarslande och talande. För handeln är lågkonjunkturen redan här.

Maria Mikkonen
Chefsekonom på Svensk Handel

Färre sommarjobb inom handeln

Många människor runt om i landet får sitt första jobb genom ett sommarjobb i handeln. Även i år är branschen en attraktiv arbetsgivare och Svensk Handel uppskattar att drygt 14 000 extra arbetstillfällen tillkommer under sommarmånaderna. Det är dock 2 000 färre än föregående år, vilket kan tillskrivas handelns ansträngda läge, men också politiska beslut.

Vi gläds givetvis åt att handeln fortsätter vara en attraktiv arbetsgivare och för många ett första möte med arbetslivet. Vi är övertygade om att många handlare säkerligen hade velat rekrytera fler under sommaren, men givet det ekonomiska läget är det en kalkyl som tyvärr inte går ihop.

Maria Mikkonen
Chefsekonom på Svensk Handel

- Vi är fortsatt kritiska till att regeringen gör det svårare för företag att anställa unga människor. Att höja arbetsgivaravgifterna i utmanande tider likt dessa slår hårt mot såväl handeln som de människor som tvingas stå utanför arbetsmarknaden. Här behöver regeringen tänka om.

Maria Mikkonen
Chefsekonom på Svensk Handel

Sill och glass står högst upp på inköpslistan inför midsommar

Här är produkterna med störst försäljningsökning i kronor under midsommarveckan, jämfört med en genomsnittlig vecka.

1. Konserverad fisk & skaldjur: + 79 miljoner kronor

2. Glass: + 63 miljoner kronor

3. Konsumentpackat kött: + 58 miljoner kronor

4. Färsk fisk & skaldjur: + 53 miljoner kronor

5. Gräddprodukter: + 40 miljoner kronor

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
second-hand-trojor.png

Kraftigt fall för second hand – försäljningen föll med över 40 procent i februari

PressmeddelandeFebruari blev en dyster månad för second hand-marknaden i Sverige. Omsättningen backade med över 40 procent jämfört med februari 2024.
sofia-larsen-24-3.jpg

Pessimistiska framtidsförväntningar inom handeln – för 39:e månaden i rad

PressmeddelandeFramtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln, dagligvaruhandeln samt partihandeln föll i mars.
per-ehi-kundvagn.png

Tvärstopp i e-handeln i februari

PressmeddelandeE-handelns omsättning för februari skattas till 9,7 miljarder kronor. En minskning med 16 procent jämfört med februari 2024.
sh-logga-ljusgra-ny-1.jpg

Svensk Handel kommenterar Riksbankens räntebesked

PressmeddelandeUnder onsdagsmorgonen aviserade Riksbanken att de avser att lämna styrräntan oförändrad.
vinterskor-25.png

Tuff februarimånad för modehandeln

PressmeddelandeBåde kläder och skor uppvisade en nedgång, mest markant inom skohandeln, som föll med 5,3 procent jämfört med samma månad föregående år.
d-award-2025.jpg

Apotea och Shopify – Vinnare av D-Award 2025!

PressmeddelandeUnder en festlig helkväll på D-Award vann Apotea det åtråvärda priset ”Årets E-handel” medan Shopify vann pris som ”Årets Leverantör”.
second-hand-25.png

Inte en fluga – stark start på 2025 för second hand

PressmeddelandePre Loved-indikatorn visar att försäljningen ökade med cirka 20 procent i januari 2025 jämfört med samma månad 2024.
avtal-2025.png

Förhandlingarna av handelns tjänstemannaavtal är igång

PressmeddelandeFörbättrade möjligheter till individuell löneutveckling och mer flexibla arbetstidsregler är två av Svensk Handels krav i förhandlingarna.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.