Driftstopp i kassasystemet – så säkerställer du försäljningen
Viss typ av försäljning medför ett lagkrav om att använda kassaregister. Exempel på undantag är bland annat försäljning mot faktura, kontantfaktura där betalning sker i direkt anslutning till att fakturan ställs ut och försäljning som följer av ett så kallat distansavtal.
I de fall försäljning inte kan registreras i ett kassaregister, till exempel vid en driftstörning, behöver försäljningen dokumenteras. Detta kan vara antingen genom fysisk dokumentation i form av kassabok eller kassarapport alternativt digital dokumentation. Genom att använda ett kvittensblock utöver den obligatoriska dokumentationen får du ytterligare kontroll över försäljningen under driftstoppet, samtidigt som du kan erbjuda kunden kvitto.
Svensk Handels rekommendation är att ta fram en alternativ plan för hur ni dokumenterar försäljningen om ni drabbas av driftstopp, och att relevanta personer inom företaget har god kunskap om planen.
Så gör du om du drabbas av driftstörning – 3 steg:
Anmäl driftstoppet snarast till Skatteverket, framför allt om det är ett bestående avbrott som kräver reparation som inte kan göras samma dag. Om driftstoppet orsakats av strömavbrott behöver du inte anmäla till Skatteverket.
Aktivera den alternativa planen för försäljning under driftstopp och följ denna noggrant. Detta är viktigt att göra skyndsamt eftersom Skatteverket kan ställa ut kontrollavgifter om försäljningen fortsätter utan att registreras i kassaregister. Ett alternativ är också att ställa ut kontantfaktura för varje köp.
Se till att få ditt kassasystem reparerat eller utbytt.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!