Hoppa till innehåll

Här kan du se vårt webbinarium som sändes den 20 mars 2024.

Lunchwebbinarium 

Den 20 mars kl 12.00-12.45 presenterades Climate Education Tool som hjälper dig att kartlägga klimatutsläpp, formulera strategi och mål och samverka med aktörer i din värdekedja. 

Det första steget mot utläppsminskningar är kunskap, det andra steget att sätta mål och strategier för scope 1, 2 och 3. Webbinariet riktar sig till handels- och industriföretag som har behov av att bygga kunskap i klimatfrågan och sporra sina leverantörer att göra detsamma. 

Svensk Handel och Axfoundation har tillsammans med företag och experter utvecklat ett Climate Education Tool på sex språk. Verktyget passar både köpare och leverantörer i flera branscher.

Medverkande

  • Magnus Nikkarinen, Hållbarhetsansvarig, Svensk Handel 

  • Joakim Stattin, Projektledare, Axfoundation

  • Nanna Engqvist, Hållbarhetschef Power Transmission Solutions, Axel Johnson International

  • Deniz Butros, Hållbarhetsansvarig, Axfood/Dagab

  • Sami Tornikoski, Head of Impact, Impact OS by AskKauko 

Program

  • Vad innebär kommande lagkrav inom klimatområdet för svenska företag? – Svensk Handels policyexpert framtidsspanar och kommenterar.

  • Så utvecklade vi Climate Education Tool – Joakim Stattin berättar om bakgrunden.

  • Ett industri- och ett dagligvaruföretag om nyttan med verktyget och vad deras leverantörer tycker.

  • Finska byrån Impact OS by AskKAuko visar hur Climate Education Tool fungerar – med spännande cliff hanger.

magnus-nikkarinen.jpg

Magnus Nikkarinen

Näringspolitisk expert

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.