Hoppa till innehåll

Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för augusti månad till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med augusti 2023.

ehi-augusti-2024-dator.png

Precis som i juli var den genomsnittliga totala köpesumman per konsument låg i ett historiskt perspektiv. Trenden att fler e-handlar under 2024 än tidigare år håller dock fortsatt i sig. I motsats till i juli, då den skattade omsättningen minskade med 1 procent, medförde den ökande andelen e-handelskonsumenter en positiv, om än med liten marginal, omsättningstillväxt i augusti. Någon omsättningsökning i svensk e-handel rör det sig dock knappast om. Fler konsumenter än tidigare år uppger att de handlar från utlandet och i synnerhet då lågprisaktörer.

Den genomsnittliga totala köpesumman var återigen låg. Det är det lägsta augustisnittet sedan vi började mäta 2020. Andelen som e-handlar är dock fortsatt historiskt hög på 71 procent. I augusti räckte det för att lyfta totalomsättningen något. Intresset för e-handeln är alltså enormt, men givet det tuffa ekonomiska läget håller konsumenterna betydligt hårdare i plånboken. Handelslandet Sverige behöver en vitamininjektion, vi hoppas på kraftfulla och mer frekventa räntesänkningar under hösten.
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel

Hittills i år har den skattade omsättningen i e-handeln ökat med 9 procent jämfört med fjolåret. När två tredjedelar av året summerats går det att konstatera att nästintill samtliga varukategorier ökar i omsättning, flera med tvåsiffriga tillväxttal. Det bör dock hållas i minnet att e-handelsåret 2023 var mycket svagt och att det bidrar till att den procentuella utvecklingen drar i väg. Cirka hälften av varukategorierna når exempelvis inte upp till omsättningsnivån under samma åttamånadersperiod 2022. Generellt har de mindre kapitaltunga varukategorierna såsom kläder, skönhetsprodukter och sportartiklar haft en bättre utveckling sett i ett lite längre perspektiv.

Det är oroväckande, och direkt skadligt för den svenska e-handeln, att så stor andel av konsumenterna handlar från utländska lågprisaktörer som Temu och Shein. Utöver att konsumenter riskerar att köpa produkter som kan vara direkt farliga slår det också hårt mot näringsidkare i Sverige, som omöjligt kan, eller ens vill, konkurrera med de kinesiska onlinejättarnas låga priser. Låter det för bra för att vara sant, är det ofta också det. En av de största anledningarna till dessa aktörers låga priser är deras ovilja att följa rådande EU-lagstiftning. Vi fortsätter att bedriva ett intensivt arbete tillsammans med våra systerorganisationer inom EU för att säkerställa att konkurrens ska ske på lika villkor. Det tjänar såväl konsument som handelsföretag på
Per Ljungberg
innovationschef på Svensk Handel

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.