Julhandeln gav e-handeln en välbehövlig skjuts. Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för december månad till 16,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 4 procent jämfört med december 2023.
Decemberhandeln på nätet ökade jämfört med samma månad föregående år. Däremot minskade omsättningen i december i år med mer än en miljard jämfört med i november. Det var första gången sedan Svensk Handels e-handelsmätningar startade 2020 som novemberhandeln på nätet överträffade decemberhandeln.
Julhandeln börjar numera redan i samband med Black Friday-rean i november. De senaste årens ovanligt höga kostnadsökningar för hushållen har sannolikt förstärkt den trenden.
Ytterligare trender som presenteras i rapporten är att de för handeln så viktiga julhandelsmånaderna november och december i allt högre grad konkurrensutsätts av näthandel från utlandet. Både i november och december handlade 21 procent av konsumenterna från utlandet.
Mer anmärkningsvärt är att en uppföljande enkät om julhandeln som Svensk Handel genomfört med 1 000 konsumenter visar att 17 procent av konsumenterna, eller cirka 1,3 miljoner svenskar, anger att de handlat julklappar från de kinesiska lågprisföretagen Temu och Shein. Var tionde e-handelskrona spenderades i ett utländskt e-handelsföretag i november och december.
Presskontakt
Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!