Svensk Handels E-handelsindikator för maj månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 12 procent jämfört med samma månad föregående år och med 14 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.
Maj månads e-handelsutveckling, jämfört med samma månad samma året, var den sämsta sedan i januari. Ackumulerat under året januari till och med maj har e-handeln i Sverige fallit med 6 procent. När e-handeln från utlandet inkluderas är utvecklingen minus 7 procent. Även om detaljhandeln generellt uppvisar en historiskt svag volymförsäljning just nu utvecklas e-handeln betydligt sämre än detaljhandeln som helhet så här långt under året. Minskningen på 6 procent i löpande priser i e-handeln ska jämföras med en minskning på cirka 1 procent i löpande priser i sällanköpsvaruhandeln totalt januari till och med april.
Andelen konsumenter som e-handlar har bara minskat marginellt så här långt under året. Bland de som e-handlar handlar dock en mindre andel än under fjolåret i flertalet av produktkategorierna, exempelvis heminredning och möbler, elektronik, sport, leksaker och böcker. Det genomsnittliga belopp som varje e-handelskonsument handlar för har dessutom sjunkit kraftigt. Lika många e-handlar alltså som i maj förra året men i färre kategorier och till ett lägre belopp.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!